Bratislava 24. februára (TASR) – Tržby 250 najväčších maloobchodných svetových reťazcov dosiahli vo finančnom roku 2011, teda ku koncu júna 2012, štyri bilióny amerických dolárov. Najrýchlejšie tempo rastu tržieb zaznamenali spoločnosti, ktoré majú sídlo na novovznikajúcich trhoch v Afrike, na Blízkom východe, v Latinskej Amerike, Ázii a Tichomorí. Uvádza to štúdia poradenskej spoločností Deloitte a STORES Media.
Najväčšie tržby dosiahla americká spoločnosť Wal-Mart, ktorá vykazuje viac než 10 % celkových výnosov 250 najväčších maloobchodných spoločností. V júni 2011 kúpil tento reťazec aj juhoafrickú spoločnosť Massmart, čo bola jej najväčšia akvizícia za viac ako desať rokov. Druhé miesto patrí francúzskemu Carrefouru a tretie britskému reťazcu Tesco. Štvrté miesto obhájil nemecký reťazec Metro a piate americký Kroger.
"Napriek tomu, že globálna ekonomika zaostáva, spotrebitelia aj v roku 2011 utrácali a prispeli tak k oživeniu globálnych výnosov. Tohtoročná správa ukazuje, že stále viac maloobchodných spoločností z rozvinutých trhov zvyšuje svoje úsilie na zahraničných trhoch a okrem vlastnej expanzie uplatňuje stratégiu vstupu na niekoľko trhov, vrátane franšízy, licencií a vytvárania spoločných podnikov," priblížil riaditeľ oddelenia pre spotrebiteľský priemysel Deloitte v USA Ira Kalish.
"Je zrejmé, že ani trhy v Čechách a na Slovensku nezostanú izolované od globálnych trendov. Nebolo by žiadnou novinkou, keby došlo ku konsolidácii, v rámci ktorej si prvá desiatka firiem zvýši podiel na celkovom objeme obchodov. Nevylučujeme však ani vstup nového hráča do prvej desiatky najväčších maloobchodných spoločností," doplnil riaditeľ na oddelení auditu Deloitte Slovensko Petr Bucháček.