Bratislava 20. januára 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Vysvetliť obyvateľom marginalizovaných rómskych komunít (MRK) význam a výhody očkovania zrozumiteľným spôsobom, podať im spoľahlivé informácie o tom, kde a ako sa uskutoční a prispieť tak k zvýšeniu počtu záujemcov o očkovanie. Aj to je cieľom informačnej kampane na podporu očkovania proti ochoreniu COVID-19, ktorú v týchto komunitách chystá Úrad splnomocnenkyne vlády SR pre rómske komunity (ÚSVRK). Pre agentúru SITA to uviedol Michal Šľachta z Kancelárie ÚSVRK
Ako doplnil, kampaň bude súčasťou národného projektu Podpora činností zameraných na riešenie nepriaznivých situácií súvisiacich s ochorením COVID-19 v obciach s prítomnosťou MRK (NP COVID MRK). Regionálni koordinátori a terénni pracovníci z tohto a ďalších národných projektov budú počas kampane úzko spolupracovať aj so starostami obcí.
Šľachta zároveň priblížil, že dôležitou súčasťou kampane bude priama komunikácia s obyvateľmi v komunitách, preto tam, kde to bude možné, využijú prítomnosť terénnych pracovníkov v rámci rôznych pomáhajúcich profesií. Tí pomôžu s informovanosťou a v prípade potreby budú asistovať aj pri samotnom očkovaní, a to napríklad registráciou tých obyvateľov, ktorí nemajú prístup k internetu.
„Konkrétne aktivity súvisiace priamo s realizáciou očkovania pripravíme hneď, ako budú známe informácie o priebehu očkovania tejto skupiny obyvateľov,“ spresnil Šľachta. Dodal, že doterajšia skúsenosť kolegov pracujúcich v teréne ukazuje, že je potrebné doplniť informácie a vysvetľovať obyvateľom MRK, prečo sa majú dať zaočkovať a čo tým získajú. Pripravovaná kampaň má za cieľ zvýšenie informovanosti a aj zvýšenie motivácie obyvateľov MRK, aby prípadne zmenili prvotný postoj plný nedôvery či obáv a dali sa zaočkovať.
Niektoré komunity podľa ÚSVRK sledujú dianie, médiá, sociálne siete a dostupné informácie o tom, prečo je dôležité dať sa zaočkovať. Na druhej strane má však časť obyvateľov týchto komunít bariéry v získavaní informácií z elektronických či tlačených médií, a práve na tých sa bude úrad orientovať v pripravovanej kampani.
Aktuálny záujem o očkovanie či vnímanie očkovania, zisťuje úrad zberom údajov priamo z terénu. V rámci zberu a vyhodnocovania podkladov sa úrad sústredí aj na zisťovanie dezinformácií, ktoré sa v komunitách šíria. „Po vyhodnotení pokladov budeme vedieť identifikovať prípadný nedostatok informácií o vakcíne proti COVID-19, aj rôzne hoaxy a prispôsobiť tomu komunikáciu,“ uzavrel Šľachta.
O finálnej podobe kampane bude ÚSVRK informovať.