Bratislava, 15. novembra 2014 (HSP/Foto: TASR)
Cesta po priehradnom múre Oravskej priehrady opäť oficiálne slúži ako riadna cestná komunikácia pre osobné autá. Horná Orava sa tak po 24 rokoch dočkala opätovného sprevádzkovania dôležitej výrazne skracujúcej spojnice
Doprava cez priehradný múr Oravskej priehrady bola odstavená ešte v roku 1990. Príčinou bol narušený stav vozovky a niektorých častí oporného múra vplyvom veľkej frekvencie premávky aj ťažkotonážnych áut, ktoré si takto skracovali cestu najmä z Trstenej do Námestova. Od roku 1990 mali oficiálne cez priehradný múr povolený prejazd len vozidlá záchranných zložiek, polície, hasičov či rýchlej lekárskej pomoci. Pre ostatných motoristov bol prejazd cez múr Oravskej priehrady zakázaný.
Rezortná organizácia Ministerstva životného prostredia – Slovenský vodohospodársky podnik investoval do rekonštrukcie priehradného múra viac ako milión eur. Takmer 300-metrový úsek skráti vodičom cestu medzi Trstenou a Námestovom o vyše šesť kilometrov. Spevnenie priehradného múru zaplatili vodohospodári z vlastných peňazí. „Hľadali sme možnosti financovania aj z iných zdrojov, no nakoniec sme to urobili z vlastných, pretože je to jednoduchšia cesta ako pri európskych peniazoch, kde je tá administratíva veľmi zložitá, a jednoducho by sme to nevedeli zrealizovať skôr ako o tri roky,“ povedal generálny riaditeľ Slovenského vodohospodárskeho podniku Marián Supek.
Počas polroka trvajúcej rekonštrukcie sa vodohospodárom podarilo spevniť železobetónovú rímsu priehradného múru a celú jeho korunu vrátane vozovky. Taktiež zmodernizovali inžinierske siete a verejné osvetlenie. Po priehradnom múre môžu jazdiť osobné vozidlá do 3,5 tony. Vybudovanie komunikácie a jej sprejazdnenie pre verejnosť je len pridaným efektom rekonštrukcie, ktorú si vyžadovala koruna priehradného múru Oravskej vodnej nádrže.
„Spravili sme to aj s ohľadom na občanov a turizmus, ktorý je v tomto regióne. Problémom boli šesťdesiatročné konštrukcie, ktoré boli urobené v začiatkoch socializmu a tá nižšia kvalita sa podpísala aj pod toto dielo. Ale samozrejme aj tvrdé podmienky na Orave, kde sú veľmi dlhé zimy, a preto tu došlo ku koróziám betónov, boli narušené mnohé statické časti, takže to bol dôvod, prečo sme túto rekonštrukciu pripravovali už dlhšie obdobie,“ zdôraznil Marián Supek.
eu