Bratislava 23. februára 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Súčasťou národného projektu Škola otvorená všetkým je okrem zabezpečenia inkluzívneho vzdelávania v 130 základných školách a v 50 materských školách aj vypracovanie lokálnych desegregačných plánov. Pre TASR to uviedlo ministerstvo školstva v reakcii na vyhlásenie organizácie Amnesty International (AI) Slovensko o systematickej diskriminácii rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme.
V súčasnosti sa podľa rezortu vypracováva vzorový desegregačný plán na základe v roku 2017 vypracovanej metodickej príručky na prevenciu a odstraňovanie segregácie rómskych žiakov. Ministerstvo školstva zároveň uviedlo, že minulý rok uskutočnila SR pracovné stretnutie na tému identifikácie výziev a spôsobov prevencie diskriminácie a segregácie vo vzdelávaní. “Účastníci z krajín EÚ spoločne skúmali, vymieňali si poznatky a skúseností a hľadali riešenie aj na rezidentnú segregáciu s dôrazom na zabezpečenie rovnakého prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu, sociálnemu začleneniu a úsiliu bojovať proti diskriminácii vo vzdelávaní,” priblížil rezort s tým, že Európska komisia v súčasnosti spracováva výstupy.
Ohľadne kritiky AI Slovensko ministerstvo taktiež poznamenalo, že s účinnosťou od septembra 2015 má Štátna školská inšpekcia rozšírené kompetencie o plnenie funkcie kontroly štátu nad úrovňou činností v školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, s využitím odborníka v príslušnej oblasti. “Príslušná kontrolná činnosť sa okrem iného vzťahuje aj na kontrolu vhodne volených diagnostických postupov, pričom zistenie o nekonaní školského zariadenia výchovného poradenstva a prevencie v záujme výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa alebo žiaka, sa vyhodnocuje ako závažný nedostatok so sankciami vedúcimi k odvolaniu riaditeľa, dokonca k vyradeniu príslušného školského zariadenia zo siete škôl a školských zariadení,” spresnil rezort. V školskom roku 2016/2017 sa Štátna školská inšpekcia zamerala aj na stav a úroveň uplatňovania princípu rovného prístupu k vzdelávaniu pri prijímaní žiakov do špeciálnej základnej školy.
“Okrem toho 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákaz prijímať do špeciálnej školy a špeciálnej triedy deti alebo žiakov, ktorých špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby vyplývajú výlučne z ich vývinu v sociálne znevýhodnenom prostredí,” dodalo ministerstvo. Tomu sa zároveň rozšírili kompetencie o preskúmavanie pedagogickej dokumentácie na základe podnetu z dôvodného podozrenia, že vzdelávanie žiaka nie je v súlade s jeho výchovno-vzdelávacími potrebami.
Organizácia AI Slovensko upozornila vo štvrtok (22.2.), v rámci predstavovania výročnej správy o stave ľudských práv vo svete, na problém systematickej diskriminácie rómskych detí v slovenskom vzdelávacom systéme. Tento stav Slovensko podľa nej dlhodobo popiera a aktívna reforma v tomto smere sa neočakáva.