Bratislava 12. marca 2019 (HSP/Foto:Screenshot YouTube)
Diaľničný tunel Višňové je jedným z úsekov, ktorý najviac posúvajú finálny termín dokončenia diaľničného prepojenia Bratislavy s Košicami severnou trasou, ktorá podľa pôvodných plánov ešte z čias Dzurindovej vlády mala byť už dávno v prevádzke. V procese jeho výstavby sa objavili ďalšie komplikácie pred niekoľkými týždňami, keď zhotoviteľ – taliansko-slovenské konzorcium začalo prepúšťať zamestnancov, zastavilo viaceré práce a vláda tak s firmou vypovedala zmluvu. Rezort dopravy po vzájomných rokovaniach koncom minulého týždňa oznámil, že v stavbe nebude pokračovať súčasný investor. Situáciu v pondelok v diskusnej relácii rádia Express ozrejmil minister dopravy Arpád Érsek (Most-Híd).
Ministerstvo dopravy a výstavby SR v piatok informovalo o tom, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) sa dohodla so zhotoviteľom o ukončení zmluvy v prípade úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tým, že sa má vyriešiť problém s nevyplatenými subdodávateľmi
Dohoda takisto hovorí o odblokovaní staveniska zo strany konzorcia firiem Salini Impregilo a Dúha a.s. o tom, že na úseku „sa začne v čom najkratšom čase opäť stavať“. Ministerstvo v stanovisku uviedlo, že týmto krokom zachránilo dotácie z eurofondov a zabránilo predĺženiu výstavby úseku o niekoľko rokov.
„Zhotoviteľ tak do troch mesiacov opustí stavenisko a my môžeme v najkratšom možnom termíne vypísať súťaž a čo najrýchlejšie začať stavať. Zároveň neprídeme ani o európske peniaze,“ uviedlo ministerstvo dopravy.
Minister Érsek v pondelok v éteri Expressu v relácii Braňo Závodský Naživo povedal, že zhotoviteľ konzorcium Salini a Dúha projekt „nezvládli“. Uviedol, že sám bol mnohokrát na stavbe, ktorú vraj od svojho nástupu do funkcie považoval za problematickú. „X-krát som bol na stavbe a upozorňoval, že treba mobilizovať všetky sily, aby sme išli dopredu,“ vyhlásil, s tým, že posledný termínom dokončenia úseku bol stanovaný rok 2023. Ten sa však najnovšie môže ešte predĺžiť.
„Nie je pravda, že to nevieme spraviť, preto že tam bol premiér. On tam bol v novembri alebo decembri a bolo tam vtedy 30 ľudí na stavbe,“ vysvetlil Éresk s tým, že zodpovednosť nesie zhotoviteľ a že o nedodržiavaní termínom v súvislosti s prerážaním tunela Višňové sa vedelo už približne od roku 2016.
Ěrsek odpovedal na otázku, kto je za predĺženie zodpovedný, keďže on sám bol štátnym tajomníkom rezortu dopravy ministra Jána Figeľa v čase, keď sa súťaž vypisovala. „My sme tu súťaž nevyhodnotili, len sme ju dali do obehu,“ ozrejmil súčasný minister. Povedal tiež, že súťaž dokončila druhá Ficova vláda „Rok a pól ju vyhodnocovali,“ tvrdí Érsek s tým, že z procesu výberu boli vylúčené „dve renomované firmy“. „Z tretieho miesta vyhrala firma, ktorá spadla z neba – Salini a Dúha.“ Táto firma pritom podľa Arpáda Ěrseka nemá skúsenosti na Slovensku.
Dodajme, že sú známe tvrdenia Jana Figeľa a KDH z obdobia Radičovej vlády o tom, že štát musí jednoznačne tlačiť na najlacnejšie možné ponuky a cena má byť rozhodujúcim kritériom pri posudzovaní ponúk.
Figeľ v roku 2012 povedal: “Ja by som sa nebál najnižšej ponuky, ak je obhájiteľná,” podotkol Figeľ v diskusnej relácii TA3. V tom čase líder opozičného Smer-SD Robert Fico na to reagoval, že „lacné vysúťažené úseky diaľnice D1 si podľa jeho slov vyžiadajú v budúcnosti dodatky k zmluvám a tak navýšenie cien. “Buď budú dodatky, alebo to budú také nekvalitné stavby, že sa budú musieť po piatich rokoch opravovať,” vyhlásil Fico v roku 2012.
V relácii tiež odznelo, že projekt spomínaného úseku zahŕňa tunel Višňové s dĺžkou 7,5 kilometra, ktorý sa po dokončení stane najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Jeho výstavba mala podľa plánu stáť 425 miliónov eur, výsledná suma však stále nie je známa kvôli viacerým úpravám projektu a kvôli nedávnej zmluve o ukončení pôsobenia súčasného staviteľa.
K ukončeniu prišlo podľa Érseka preto, že v posledných týždňoch začalo na stavbe, ktorá má celkovo 216 objektov pracovať čoraz menej ľudí. Podľa slov ministra subdodávatelia prestali od zhotoviteľa dostávať platby. „Budete dodávať projekty takým, ktorí vám už raz za predchádzajúce projekty nezaplatili?“ Ako príklad uviedol firmu Skanska, ktorá odvetrávala tunely, no na základe nevyplatených faktúr sa rozhodla ukončiť spoluprácu s taliansko-slovenským konzorciom.
„No a skončili sme. Tu sme povedali, že ďalej sa nedá… Ak sa nedohodneme dohodou, štát bude konať. Nakoniec sme sa dohodli. Ide nám o tom, aby do 21 dní boli z bankového úveru vyplatení subdodávatelia,“ ozrejmil minister za stranu Most-Híd s tým že ide celkovo o sumu okolo 40 miliónov eur. Dodal, že firma má na „vypratanie staveniska“ lehotu dvoch mesiacov.
Dodal, že už sa začala inventúra toho, že súčasná firma postavila a za čo bude niesť garancie a inventár toho, čo je na úseku potrebné dokončiť a čo bude predmetom nového tendra. Celý postup podľa Érseka už odsúhlasila aj Európska komisia s tým, že oproti pôvodnému viac ako 400 miliónovému rozpočtu stavby bude potrebné navýšenie okolo 150 miliónov eur, pričom nevylúčila ani vyššiu sumu.
Moderátor Závodský následne Érsekovi pripomenul, že opozícia kvôli tomuto diaľničnému úseku avizuje jeho odvolávanie v Národnej rade. Napríklad opozičná SaS vyčíta ministrovi, že takýmto krokom zbavil konzorcium hrozby prípadných sankcií za nedodržanie harmonogramu stavby. Érsek v interview odmietol osobnú zodpovednosť za vzniknutú situáciu ako aj zodpovednosť užšieho vedenia NBS. „Len takto sme mohli pokračovať,“ uviedol.