Bratislava 9. novembra 2015 (TASR/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Cena prepravy za 15 rokov prevádzky kompy dosiahne podľa nich 51,38 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Cena je tak podľa nich o desiatky miliónov eur vyššia ako bol limit vo verejnom obstarávaní, na úrovni 25 miliónov eur bez DPH
Zlodeji z vládnej strany Smer-SD radšej prenajmú predraženú kompu, ako by ľuďom z dedín pri Dunaji postavili za rovnaké alebo menšie peniaze most. Vyhlásil to dnes na tlačovej konferencii hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) jeho predseda Igor Matovič, spolu s blogerkou a poslankyňou zastupiteľstva bratislavského Starého Mesta Veronikou Remišovou a predsedom mimoparlamentnej strany NOVA Danielom Lipšicom.
Zmluva o zabezpečení verejnej vodnej dopravy motorovou kompou po Dunaji medzi prístavmi Vojka – Kyselica bola podpísaná medzi štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba (VV) a súkromnou bratislavskou spoločnosťou Ponton City v júni 2015 na 15 rokov.
Cena prepravy za 15 rokov prevádzky kompy dosiahne podľa nich 51,38 milióna eur vrátane dane z pridanej hodnoty (DPH). Cena je tak podľa nich o desiatky miliónov eur vyššia ako bol limit vo verejnom obstarávaní, na úrovni 25 miliónov eur bez DPH. Podvod podľa nich spočíva v cestovnom poriadku kompy, pretože v zmluve je uvedená frekvencia prepravy 19-krát denne. Od 1. júla 2015 však kompa začala premávať podľa iného cestovného poriadku s frekvenciou 35-krát denne, čo spôsobilo nárast ceny.
“V tejto kauze sa spojilo päť podnikateľských skupín Smeru, aby sa ulakomili na jednu kompu cez Gabčíkovo. V dĺžke 520 metrov, za tú cenu tam mohli byť postavené nie jeden, ale možno dva mosty a ľudia mohli chodiť nie každú polhodinu a čakať, či sa na kompu pomestia, ale mohli by chodiť stále. Títo ľudia, ak sú v ohrození života, tak sanitka musí polhodinu čakať, kým príde kompa. A v noci si ju (ohrozený človek) musí zavolať, kým je kompa na druhej strane. Ide tu teda aj o ohrozenie života ľudí, ktorí v dedinách pri Dunaji bývajú,” tvrdí Matovič.
Avizoval v tejto súvislosti zvolanie mimoriadneho parlamentného výboru pre životné prostredie. “Budeme chcieť počuť odpovede a obhájenie čistokrvných zlodejín,” konštatoval predseda OĽaNO.
Pripomenul zároveň, že zmluva medzi VV a Ponton City je prakticky nevypovedateľná a limit 25 miliónov eur v nej nie je uvedený. Zvyšovanie ceny prepravy podľa ceny lodnej nafty môže zmluvu predražiť o ďalšie desiatky miliónov eur.
“V prípade nárastu ceny pohonných hmôt o každých 0,50 eura za 100 litrov sa cena zvýši o 0,8 %. Pri celkovej cene služby 51,38 milióna eur za 15 rokov prevádzky predstavuje zvýšenie ceny o 48 % ďalších takmer 25 miliónov eur,” podčiarkol Matovič.
Priebeh verejného obstarávania na prevádzkovanie kompy na Dunaji medzi Vojkou a Kyselicou, ale aj efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov v tejto súvislosti spochybnil už minulý týždeň (5.11.) poslanec Národnej rady SR za Most-Híd Árpád Érsek.
Lazár: Matoviča vnímame ako patologického klamára
Vodohospodárska výstavba (VV) je podnik so 60-ročnou tradíciou, ktorý na Slovensku postavil významné vodné diela a nenechá sa bez povšimnutia ohovárať. Uviedol dnes generálny riaditeľ VV Ladislav Lazár v reakcii na dnešné vyjadrenia predsedu hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) Igora Matoviča ohľadom zmluvy o kompe na Dunaji.
“Pána Matoviča vnímame ako patologického klamára. Všetko, čo v poslednej dobe povedal, bola lož, nebola pravda, respektíve vyjadrenia nevedel dokázať,” povedal Lazár.
“Po tom, čo sa ukázalo, že pán Matovič klamal o údajnom účte premiéra Roberta Fica na Belize, prichádza s ďalšími obvineniami. Aj keď ide o najnedôveryhodnejšieho politika s klesajúcimi preferenciami, minister životného prostredia Peter Žiga situáciu preverí a pošle na Vodohospodársku výstavbu ministerskú kontrolu. V prípade, že sa preukáže, že za prevádzkovaním kompy stoja schránkové firmy, prijme razantne opatrenia a vyvodí zodpovednosť. Ak sa však nič také nepotvrdí, očakávame, že podnik využije všetky právne prostriedky voči pánovi Matovičovi na očistenie svojho dobrého mena,” uviedol v reakcii na Matoviča hovorca Ministerstva životného prostredia SR Maroš Stano.
Vybudovanie mosta namiesto kompy je podľa Lazára problematické, pretože prúd Dunaja je v mieste premávky kompy pomerne silný a premávajú po Dunaji lode. “Most by musel byť bezpilierový a nesmel by konštrukciou zasahovať do hrádze kvôli vzdutej hladine rieky.
Premostenie by muselo byť nie v dĺžke 400 až 500 metrov, ale ešte väčšie, vrátane prístupových ciest,” podčiarkol šéf VV. Všetky riešenia formou premostenia boli podľa neho vyhodnotené ako problematické a zdĺhavé.
VV podľa Lazára nikdy kompu, ani v minulosti, nevlastnila. “Vodohospodárska výstavba platila vždy za službu, za prepravu. Tak to bolo od roku 1993, odkedy sme za túto službu 22 rokov platili Slovenskému vodohospodárskemu podniku (SVP),” spresnil Lazár. Úhrady sa podľa neho vykonávajú z výroby a predaja elektrickej energie, takže nájom kompy neplatí štát.
Zmluva o zabezpečení verejnej vodnej dopravy motorovou kompou po Dunaji medzi prístavmi Vojka – Kyselica bola podpísaná medzi štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba a súkromnou bratislavskou spoločnosťou Ponton City v júni 2015 na 15 rokov.
Podľa Lazárových slov je kompa v súčasnosti v skúšobnej prevádzke a frekvencia jej premávky sa riadi požiadavkami starostov dotknutých obcí. “To, že teraz kompa jazdí 35-krát denne som si nevymyslel ja. To bola požiadavka obcí,” poznamenal Lazár. Vyššia frekvencia prepravy kompy bude podľa neho trvať len do konca roka 2015.
Ponton City, a.s., sa zásadne ohradzuje proti tvrdeniam politickej strany Igora Matoviča. “Naša spoločnosť splnila všetky podmienky prevádzky a zvíťazila v riadnej medzinárodnej súťaži. Zmluva, ktorú sme uzatvorili, je maximálne do výšky 25 miliónov eur tak, ako to bolo v podmienkach súťaže. V súčasnosti pokračuje skúšobná prevádzka kompy, počas ktorej sledujeme reálnu vyťaženosť osobami a dopravnými prostriedkami. Po jej skončení vyhodnotíme vyťaženosť a nastavíme prevádzkový poriadok,” reagoval predseda predstavenstva Ponton City Vladimír Mravčák.
Zamestnanci Ponton City majú podľa Mravčáka priemerne 15-ročnú a dlhšiu prax v odbore lodnej osobnej a nákladnej dopravy. “Naša firma je aktívna nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí a zamestnávame približne tri desiatky ľudí. Dôrazne odmietame úvahy, že táto spoločnosť patrí k schránkovým firmám. Ide o drzé ohováranie, voči ktorému sa budeme brániť súdnou cestou,” zdôraznil Mravčák.
Priebeh verejného obstarávania na prevádzkovanie kompy na Dunaji medzi Vojkou a Kyselicou, ale aj efektívne vynakladanie štátnych prostriedkov v tejto súvislosti spochybnil už minulý týždeň (5.11.) poslanec Národnej rady SR za Most-Híd Árpád Érsek.