Praha 24. august 2017 (HSP/Foto: Instagram)
Má 13 rokov, kreslí mapy a má vlastnú módnu kolekciu. Taký je príbeh českého autistického chlapca, ktorého si všimol aj prestížny magazín Forbes.
Matějovi Hošekovi pred tromi rokmi lekári stanovili Asperferov syndróm – ide o poruchu autistického spektra, ktorá sa prejavuje problémami v oblasti sociálnej interakcie, komunikácie a vzorcami správania. Pre jeho matku, ambicióznu podnikateľku a milovníčku módu, to bolo zničujúce. Chlapec totiž spočiatku spal len hodinu denne, neustále plakal, mal bolesti a nereagoval na podnety, kým lekári zistili príčinu týchto problémov.
Prvý film, ktorý Matěj dopozeral celý, bol Dior a ja. Do posledného záberu vydržal bez jediného slova. Potom vtedy 11-ročný autista vstal, zobral jeden zo svojich výkresov a omotal ho okolo krajčírskej figuríny, píše magazín Forbes. „Mami, ten pán je rovnako divný ako ja, však?“ pýtal sa Matěj počas toho, ako dekoroval figurínu. „Postava návrhára ho zaujala. Videl, že má problémy ísť na mólo, hovoriť. Fascinovalo ho, že človek, ktorý á zábrany, dokáže veľké veci,“ povedala Michaela Hošková. Tak vznikol projekt Maappi – Matěj kreslí mapy, jeho matka návrhy na potlač látky a necháva šiť dizajnové kúsky.
Reklama
Prvotným cieľom projektu bolo zvýšiť povedomie verejnosti o Aspergerovom syndróme a zaistiť jedného dňa príjem pre Matěja. V minulom roku mal projekt Maappi prehliadku na veľkolepom pražskom Fashion Weeku, kde Matěj prišiel s unikátnymi obliečkami, ktoré sa objavili v ponuke Zootu. Výťažok z predaja putoval nadácii AutTalk, ktorý vedie modelka Kateřina Sokolová. K založení nadácie ju inšpiroval jej brat, ktorý taktiež trpí autizmom, píše portál Můj dům, můj squat. „Predsa nebudeme iba fňukať, akú máme smolu a čakať na zázraky,“ hovorí Hošková.
„Všetci sa ľudí s podobným problémom boja zamestnávať. Takto by mohol mať vlastnú kanceláriu, kde bude môcť vymýšľať vlastné veci. A nielen on – firma by mala zamestnávať aj inak handicapovaných ľudí. Mnoho autistov má výnimočný talent, o ktorom ani netušíme,“ dúfa Hošková.
Projekt nadaného autistického chlapca sa zdá byť úspešný. Ako tvrdí jeho matka, oslovujú ich investori z Čiech, ale aj zo zahraničia. Rovnako tak majú o ich produkty záujem aj ľudia spoza hraníc Českej republiky – z Anglicka, Slovenska, či Nemecka. Jeden londýnsky hotel si dokonca objednal kompletné obliečky s dizajnom tamojšieho metra. Celý marketing sa pritom opiera len o sociálnu sieť Instagram.
Reklama
Lekári pôvodne tvrdili, že Matěj nikdy nebude rozprávať alebo fungovať s „normálnymi“ deťmi. Avšak dnes chlapec chodí do bežnej základnej školy a… rozpráva. Jeho snom je jedného dňa projektovať reálne trasy metra, pretože v tých súčasných údajne vidí viaceré nedostatky.