KSK: Potrebná je zmena prerozdelenia výberu daní za motorové vozidlá

Košice 29. júla (TASR) – Regionálna samospráva v súčasnosti nie je podľa predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) Zdenka Trebuľu schopná starať sa o cesty 2. a 3. triedy systematicky a adekvátne. Aj na základe odborných odporúčaní chce spolu s ďalšími predsedami VÚC presadzovať zmenu kritérií na prerozdeľovanie prostriedkov z výberu daní za motorové vozidlá.

"My ich (cesty 2. a 3. triedy) dokážeme iba ako-tak udržiavať pri živote. Potrebujeme riešenia, ktoré nám z hľadiska priechodnosti a pohybu ťažkej a nákladnej dopravy nebudú do budúcnosti tieto cesty ničiť a hlavne skvalitnia život obyvateľom v tranzitných obciach a mestách," konštatoval košický predseda kraja.

Podľa odporúčaní z júnovej konferencii o budúcnosti dopravy v meste Košice a Košickom kraji by malo dôjsť k legislatívnym zmenám smerujúcim k posilneniu financovania a ochrany regionálnych ciest. "Cieľom je obmedziť tranzitnú nákladnú dopravu na regionálnych cestách, upraviť prerozdelenie daní, zvýšiť príjmy KSK, ako aj majetkovoprávne usporiadať pozemky pod cestami zo strany štátu," uvádza sa v záveroch podujatia. Práve návrhy týkajúce sa ciest 2. a 3. triedy považuje Trebuľa za najdôležitejší výstup z odbornej konferencie, ktorá sa konala 25.-26. júna v Košiciach. TASR o tom dnes informovala hovorkyňa predsedu KSK Zuzana Bobriková.

Súbor záverov a odporúčaní z konferencie, ktoré v uplynulých dňoch spracovala skupina odborných garantov, predložia poslancom, kompetentným orgánom mestskej i regionálnej samosprávy aj vedeniu rezortu dopravy. "Pri spracovaní záverov sme si uvedomili vážnosť a aktuálnosť riešenej problematiky. Nielen preto, že sa nám podarilo v regióne po takmer desiatich rokoch oživiť záujem odborníkov o dopravu a cestovný ruch, ale najmä preto, že sme dokázali ponúknuť významný príspevok k spracovaniu celoštátneho Master plánu dopravy na roky 2014 – 2020," uviedol predseda prípravného výboru konferencie a vedúci odboru dopravy Úradu KSK Ladislav Olexa. Ako dodal, teší ho, že spoločne s odbornými garantmi Brigitou Salaiovou a Jánom Mandulom z Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) z prezentovaných príspevkov mohli spracovať odporúčania pre všetky druhy dopravy od koľajovej, cestnej, leteckej, cyklistickej či vodnej, až po oblasť integrovaných dopravných systémov, logistiky a cestovného ruchu.

Z pohľadu košickej regionálnej samosprávy patrí medzi dôležité závery podpora vybudovania siete terminálov integrovanej osobnej dopravy, čím sa vytvorí vzorový model koordinácie železničnej a autobusovej dopravy na celoslovenskej úrovni. Tento cieľ KSK nachádza odozvu aj v nastavení Master plánu na roky 2014 – 2020, ktorý kladie dôraz na verejnú osobnú dopravu a trvalo udržateľné projekty. "V súčasnosti ukončujeme projektovú prípravu terminálu integrovanej osobnej prepravy v Moldave nad Bodvou, pričom do konca roka by mal byť známy aj zhotoviteľ stavby. Rozbehli sme už aj projektovú prípravu terminálu v Trebišove a Michalovciach a spracúvame podklady pre terminál v Spišskej Novej Vsi a v Krompachoch," spresnil Olexa.

Odborníci pri rozvoji dopravného systému zdôraznili aj nutnosť vytvárať podmienky pre efektívne využitie možností Východného funkčného regiónu. Znamená to výzvu na intenzívnejšiu spoluprácu Košického a Prešovského samosprávneho kraja v tejto oblasti. Oba VÚC sú navzájom prepojené silnými prepravnými väzbami, preto je spoločný prístup ideálnym riešením nielen z hľadiska existujúcej infraštruktúry. Podľa odborníkov "cieľom je vytvoriť podmienky pre skvalitnenie služieb verejnej osobnej dopravy vo Východnom funkčnom regióne na báze výstavby Integrovaného dopravného systému".

Konferencia venovala pozornosť aj aktuálnym zmenám v cyklistickej doprave. Nová Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR by do roku 2020 mala priniesť zvýšenie podielu cyklodopravy v mestách na 10 percent z celkového podielu prepravy. Zo stratégie aj pre regionálnu samosprávu vyplýva cieľ uznať cyklistickú dopravu za rovnocenný druh dopravy. Okrem iného to znamená budovanie siete cyklotrás v mestách, obciach a vo voľnej krajine. KSK má v oblasti cyklodopravy a cykloturistiky spracovaný osobitný strategický dokument.

Medzi závermi je tiež odporúčanie týkajúce sa mestskej hromadnej dopravy v Košiciach. Počíta so zapojením Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) do Integrovaného dopravného systému. Mohlo by to priniesť nielen zníženie nákladov a zvýšenie výnosov pre dopravcov, ale najmä vyššiu atraktivitu pre cestujúcich vďaka jednoduchšiemu a rýchlejšiemu "jednodokladovému" cestovaniu.

Pošlite nám tip

Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

icon NAJČÍTANEJŠIE

iconNAJNOVŠIE

icon TOP ZA 7 DNÍ Z BLOGU

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

icon FOTO DŇA