Európa 31. júla 2017 (HSP/guardian/Foto: TASR/AP- Brandon Clifford)
Projekt na prepojenie energetických systémov v mori medzi Veľkou Britániou a Belgickom vo výške 625 miliónov libier odhalil viac ako tucet bômb a mín z čias prvej a druhej svetovej vojny
Podrobné prieskumy pod vodou zo strany National Grid na vytvorenie takmer 130 km dlhého energetického kábla odhalili 19 kusov nevybuchnutej munície z prvej a druhej svetovej vojny pozdĺž morského dna na plánovanej trase, ktorá je jednou z najrušnejších námorných trás na svete.
Projekt Nemo Link prebieha od októbra roku 2015 do januára 2019 a je zameraný hlavne na britské pobrežie blízko mesta Sandwich v Kente a na belgické v Zeebrugge.
“Míny sú bežné, zriedkavé sú bomby z lietadiel, niektoré z prvej svetovej vojny. Nájdete tu míny, ktoré pevne ležia na morskom dne, tiež míny, ktoré plávajú,” vraví Mike Elmer, riaditeľ projektu Nemo Link. Na pomoc muselo byť privolané aj kráľovské námorníctvo, belgickí a francúzski námorníci, aby tie bomby a míny vybuchli, čo sa ukázalo byť bezpečnejšie ako ich odstránenie.
Väčšinou sa nachádzajú v hĺbke 10 až 15 metrov, čo znamená, že námorní potápači sa musia ponoriť dosť hlboko, aby pripevnili výbušniny a odpálili nevybuchnuté bomby. V niektorých prípadoch sa použili aj diaľkovo ovládané vozidlá (ROV). Posledné kúsky nevybuchnutej munície treba zneškodniť v belgických vodách. Doteraz najväčším nálezom bola obrovská dvojtonová bomba, pravdepodobne od americkej letky, ktorá bola zničená začiatkom júla.
Podľa potápača kráľovského námorníctva Scottyho Eatona sa na zneškodnenie prikladajú výbušniny typu PE8. No v mori sa nenašla len spomínaná stará munícia, ale aj staré delo s guľami či kotva, dokonca aj loď zo 14. storočia vo francúzskych vodách. “Našťastie je to mimo trať, pretože by to oddialilo projekt,” vysvetľuje. Keby sa však do toho pustili archeológovia, vyhlásila by sa 100-metrová uzavretá zóna, ktorá by siahala aj do trasy.
V súčasnosti existujú štyri prepojenia s Britániou. Počíta sa s najmenej ďalšími ôsmimi, vrátane jedného pre Belgicko, ktoré budú viesť pozdĺž morského dna alebo cez tunel pod Lamanšským prielivom, na prepojenie energetickej siete medzi Veľkou Britániou, Írskom, Dánskom a Nórskom.
Aj tento projekt môže byť ohrozený vývojom brexitu. Mike Elmer dodáva, že aj napriek nemu je dôležité nové prepojenie. “Brexit je komplikácia, bolo by hlúpe to popierať. Ale stále potrebujeme obchodovať s energiou.”