Banská Bystrica 6. marca (TASR/HSP)
Hlavnými dôvodmi vzniku projektu je pretrvávajúce nízke povedomie verejnosti o duševnom vlastníctve, rastúce hrozby z falšovaného tovaru
Zlepšené vnímanie rozdielov medzi napodobeninou a originálom registrujú pracovníci slovenského Úradu priemyselného vlastníctva (ÚPV) SR u školskej mládeže už po prvých mesiacoch od spustenia kampane nefejkuj.sk. Po troch mesiacoch kampane až 11 percent detí si začalo viac uvedomovať, čo to je duševné vlastníctvo a až 22 percent chlapcov a dievčat dokázalo identifikovať prvky na rozlíšenie fejku od originálu.
Ako informoval TASR hovorca ÚPV SR Július Šipoš, prieskum vychádzal zo vzorky 2750 respondentov. “Výrazne, až o 16 percent, sa pri tom znížila obľúbenosť fejkov,” pripomenul. ÚPV SR verí, že kampaň nefejkuj.sk sa mu v rôznych obmenách podarí udržať aktívnu počas nasledujúcich troch rokov.
Uviedol tiež, že o kampani a jej doterajších výsledkoch informoval v týchto dňoch na zasadaní Poradného výboru Svetovej organizácie duševného vlastníctva (WIPO) pre vymožiteľnosť v Ženeve aj predseda ÚPV SR Ľuboš Knoth. Niekoľko dní predtým sa v Bruseli zúčastnil na rokovaní pracovnej skupiny Európskeho strediska pre sledovanie porušovania práv duševného vlastníctva (EU Observatory). “V oboch prípadoch prezentoval aktivity ÚPV SR zamerané na zvyšovanie povedomia verejnosti o duševnom vlastníctve vrátane negatív a rizík spojených s používaním falšovaného a pirátskeho tovaru,” pripomenul Šipoš.
Kampaň nefejkuj.sk spustil ÚPV SR za aktívnej asistencie WIPO v máji minulého roka. Jej cieľovou skupinou je školská mládež vo veku desať až 15 rokov. Ide o prvú časť projektu ÚPV SR s názvom IP = IQ; Duševné vlastníctvo: vzdelávanie, povedomie, vymožiteľnosť, zameraného na mládež, spotrebiteľov, výrobcov a distributérov. Hlavnými dôvodmi vzniku projektu je pretrvávajúce nízke povedomie verejnosti o duševnom vlastníctve, rastúce hrozby z falšovaného tovaru a napokon i spoločenská zodpovednosť vlády riešiť tieto problémy a primerane o nich informovať verejnosť.
mž