9. septembra (HSP/Ilustrácia:HSP)
Nič, čo naplní štátnu pokladnicu, nie je nedôstojné
Keď sa generál Vespasianus Flávius vrátil z Judey do Jeruzalema, aby sa ujal moci, jeho ríša bola ekonomicky zdecimovaná podobne ako dnešná Európska únia. Na šialené eskapády jeho predchodcu cisára Nera sa minulo 200 miliónov zlatých sesterciov. Pokladnica zívala prázdnotou, provincie sa odtŕhali, armáda žiadala žold. Keď sa ho senátori pýtali, odkiaľ chce vziať peniaze, ukázal na verejné toalety. “Zdaňte ich!” Senátori vykrikovali čosi o dôstojnosti cisárskeho majestátu, načo Vespasianus vytiahol daňový peniaz a otrčil ho nespokojencom popod nos. “Čo cítite?”
“Nič.”
“No vidíte, peniaze nesmrdia!”
Odborne to nazývajú ročná “cirkulačná daň”
S podobným prístupom prichádzajú analytici ministerstva financií. V úsilí nájsť čo najviac peňazí pokúšajú sa zdaniť smrad. Konkrétne automobilové spaliny. Podľa návrhu (http://www.finance.gov.sk/Default.aspx?CatID=8274) je potrebné zavádzať nielen jednorazový registračný poplatok pre automobily s výkonom nad 80 kW, ktorý má platiť od prvého októbra, ale aj tzv. cirkulačnú daň, ktorá by sa platila ročne v závislosti od veľkosti motora.
Materiál Inštitútu finančnej politiky (IFP) Ministerstva financií SR sa chváli tým, ako spravodlivo to vymyslel – nebudú totiž spoplatňovaní len majitelia výkonnejších, väčších a drahších áut, ale všetci bez rozdielu, dokonca aj skútrov a malých motoriek. Z návrhu je zrejmé, že v prvom rade nejde o enviromentálnu problematiku, inak by ekonómovia museli brať do úvahy, že životné prostredie je v súvislosti s motorizmom už raz zdanené – spotrebnou daňou, ktorá je beztak nadmieru vysoká. Túto cirkulačnú daň však majiteľ motorového vozidla zaplatí bez ohľadu na to, či auto používal, tj. či znečisťoval životné prostredie. Zjavnou prioritou je získať dodatočné príjmy do štátneho rozpočtu, ktoré sa pri daniach z majetku – na rozdiel od daní z príjmov – dajú omnoho ťažšie daňovníkmi skresľovať a obchádzať.
Materiál IFP netreba ešte brať za záväzný, kým si ho neosvojí úplne Ministerstvo financií SR. Napriek tomu odporúčania jeho autora Jána Sporinu (“nomen omen”, meno nadmieru vhodné pre úradníka ministerstva financií) mrazia: “Vzhľadom na svoje pozitívne vlastnosti môže daň z motorových vozidiel slúžiť ako kompenzácia výpadku daňových príjmov v prípade rušenia existujúcich, a ekonomicky škodlivejších daní. Na druhej strane, v čase potreby fiškálnej konsolidácie predstavuje alternatívu k výraznejšiemu zvyšovaniu týchto daní.”
“Nedávajte štátu moc a dane, už vám ich nikdy nevráti,” vyhlásil svojho času Winston Churchill. Ťažko veriť, že po zavedení všeobecnej dane z motorových vozidiel by sa niektorá vláda vzdala 65,3 milióna eur.