Bratislava 11. apríla (TASR) – Financovaniu výstavby a opráv všetkých druhov ciest na Slovensku by pomohlo poupratovanie v jednotlivých zdrojoch peňazí, ktoré má štát k dispozícii. A tiež nasmerovanie financií, ktoré štátna pokladnica získava od vodičov priamo do ciest. Navrhuje to Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH).
Podľa riaditeľa IDH Ondreja Mateja by štát ročne vložil do ciest 200 miliónov eur a ostatné financie by získal z eurofondov, mýta a diaľničných nálepiek a tiež z cestnej dane. Len by tieto zdroje účelovo viazal, aby sa používali výlučne na cesty. Spolu by to ročne predstavovalo podľa IDH zdroje v objeme 1,7 miliardy eur.
Napríklad výnosy z mýta a diaľničných nálepiek by podľa Mateja mali putovať naspäť do týchto ciest. To by ročne znamenalo investície približne 200 miliónov eur. "Tieto by boli účelovo viazané na spolufinancovanie zdrojov z EÚ," doplnil Matej na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Pri 25-% spolufinancovaní pri eurofondoch by to znamenalo, že by sa mohlo vyčerpať 800 miliónov eur z týchto zdrojov.
V prípade, že sa výnosy z mýta používajú na iné účely, napríklad na splátku pre mýtnu firmu, štát by mal podľa Mateja na tieto výdavky pohľadať financie inde. Priestor vidí napríklad v šetrení na režijných výdavkoch v rámci ministerstva dopravy.
Pri cestách I. triedy by mal štát podľa jeho slov vyčleniť z rozpočtu sumu 100 miliónov eur, ktorá by sa tiež použila na spolufinancovanie zdrojov z eurofondov. Tým by štát mohol vyčerpať ďalších 400 miliónov eur z EÚ.
Na sieť ciest II. a III. triedy, ktoré spravujú jednotlivé kraje, by mali zase podľa IDH putovať všetky financie získané z cestnej dane. "Cestnú daň by vyberal štát a nie vyššie územné celky (VÚC) a bola by rovnaká pre celé územie Slovenska," opísal Matej. Bola by tak spravodlivejšia ako je v súčasnosti, keď si jej výšku určuje každý kraj zvlášť.
Zároveň by štát túto daň aj prerozdeľoval medzi VÚC podľa počtu kilometrov týchto ciest v krajoch a tiež podľa ich zaťaženosti. To by znamenalo ročné príjmy vo výške približne 130 miliónov eur. Na kapitálové výdavky, teda na novú výstavbu ciest, navrhuje nasmerovať z rozpočtu pravidelnú ročnú sumu 50 miliónov eur. Rovnako tak 50 miliónov eur odporúča každý rok adresovať do miestnych a obecných ciest.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukový záznam.
UPOZORNENIE: TASR sa pokúsi získať vyjadrenie ministerstva dopravy.