Hlavné správy: Podľa nového zákona Úrad verejného zdravotníctva SR získa pre mimoriadnu situáciu prístup k údajom od mobilných operátorov, ktoré sú predmetom telekomunikačného tajomstva, s výnimkou ich obsahu. Hovorilo sa dokonca o tom, že by mal mať dokonca prístup aj k obsahu komunikácie občanov, ale to nakoniec v parlamente neprešlo. Je nový zákon podľa vás v súlade s ústavou?
Harabin: Ten zákon je evidentne v rozpore s ústavou, pretože nech by bola akákoľvek pandémia, nie je dôvod hrubo zasahovať do súkromných ľudských práv, keďže ciele, ktoré oni tým sledujú, je možné dosiahnuť ústavnými prostriedkami. Tieto hrozby sa dajú odvrátiť inými opatreniami: pri dobrej organizácii fungovania spoločnosti, štátu, systému riadenia je to bezpochyby možné.
Ak sa táto vec dostane na Ústavný súd, tak výsledok bude celkom jasný, pretože toto je jednoznačne neústavný zásah do ľudských práv. A také niečo je možné iba v najnevyhnutnejšej situácii, ktorá však, bez najmenšej pochybnosti, v tomto prípade nenastala.
Túto situáciu je zjavne možné hodnotiť aj tak, že v úzadí môže byť aj plán vytvoriť neviditeľného nepriateľa za účelom zasahovania do ľudských práv.
Samozrejme, nič netreba podceňovať, ale na druhej strane, nič netreba ani preceňovať a robiť paniku, keď to nie je na mieste – vždy treba reagovať na vzniknutú situáciu opatreniami, ktoré sú v súlade s ústavou. V tomto prípade skutočne nie je dôvod zasahovať do súkromia občanov.
Hlavné správy: Myslíte si, že je náhoda, že táto nová vládna garnitúra, politicky spriaznená s pánom Galkom, hneď ako prvé, čo urobila pár dní po príchode k moci, bol tento zákon, ktorý dáva inštitúcii ovládanej štátnou mocou do rúk právo sledovať, kde sa občania pohybujú a s kým, kedy a ako komunikujú?
Harabin: Celá táto situácia je trochu zvláštna. Keď si vezmete skúsenosti z európskych krajín, napríklad z Talianska, keby Európska únia okamžite reagovala na vzniknutú situáciu, tak ako reagovali v Číne či v Rusku, prijatím preventívnych opatrení, tak možno nemuselo dôjsť k takej ťažkej situácii, aká v niektorých krajinách nastala.
Ale tu sa ukazuje, aká je Európska únia impotentná aj v tom zmysle, že popri rozkladaní rodiny a prijímaní migrantov nie je schopná reagovať, keď ide o ochranu jej vlastných, pôvodných európskych obyvateľov. Keď išlo o gender ideológiu, o gay parády a LGBTI agendu, tak tam prijímali smernicu za smernicou v takom tempe, že ledva stíhali hlasovať, a tu neboli schopní za celý čas prijať žiadnu.
Je treba sa naozaj zamyslieť nad zmyslom Európskej únie. Mala by sa vrátiť k svojmu pôvodnému účelu, byť hospodárskou úniou. Ale vidíme, že to je naopak: chcú využiť neviditeľného nepriateľa k dosiahnutiu ešte väčšej centralizácie. Už sa ozývajú také hlasy, že treba silnejšiu integráciu EÚ, lebo dnešná EÚ nebola schopná prijať opatrenia proti koronavírusu. Ale na ochranu homosexuálov a gender ideológie silnejšiu integráciu nepotrebovali? A na schválenie kvót na prijímanie migrantov silnejšiu integráciu nepotrebovali? To prijali bez mihnutia oka. Vidíme, že tu je umelo vytváraný dôvod na to, aby mohli obmedziť ľudské práva a zároveň odôvodniť ešte väčšiu integráciu a tvrdé jadro. Neviditeľný nepriateľ, koronavírus, tu plní politický cieľ.
Hlavné správy: Zmluva o fungovaní EÚ, Hlava XIV – Verejné zdravie, článok 168, menuje celý rad úloh, ktoré má v tejto oblasti Európska únia zabezpečovať. Okrem iného je tam uvedené aj monitorovanie závažných cezhraničných ohrození zdravia, včasné varovanie a boj proti nim. Hoci koronavírus je v Číne už od vlani, EÚ vôbec nezareagovala, neboli rúška, neboli testy, nebolo pripravené vôbec nič…
Harabin: Na túto funkciu Európska únia absolútne zlyhala. Ich hlavným cieľom vôbec nie je chrániť občanov. Týmto dala EÚ veľmi jasný a veľavravný signál, že stredobodom pozornosti celého tohto spoločensko-ekonomického modelu, podľa ktorého funguje západná Európa, resp. členské krajiny EÚ, nie je človek, ale zisk – človek v tom systéme plní iba určitú funkciu. Kým z neho môžu vyžmýkať všetku miazgu, kým produkuje zisk, tak ho používajú, ale vo chvíli, keď nie je na túto úlohu potrebný, tak sa veľmi dobre zíde aj koronavírus – ten likviduje hlavne staršie osoby.
Tento ultraliberálny friedmanovský spoločensko-ekonomický model, ktorý dnes prevažuje vo svete a prevzala ho aj západná Európa, sa ukazuje ako neschopný riadiť spoločnosť, fungovanie ekonomiky a štátu. Veď si vezmime napríklad Čínu: od decembra dokázali prijať opatrenia takého charakteru, že proces šírenia vírusu zastavili. Tých, ktorých mohli vyliečiť, vyliečili a teraz pomáhajú krajinám s neoliberálnym systémom v západnej Európe.
Ale ako je to možné? Veď tento systém mal byť vrcholom vyspelosti, vrcholom ochrany a všestranného zabezpečenia človeka. A vidíme, že on v skutočnosti nedokáže ochrániť ani to najzákladnejšie, prežitie človeka – vidíme to v Taliansku, ale už aj v Španielsku.
Právo na život je absolútne prioritné a prvé právo. A preto je čoraz zjavnejšie, že tento model fungovania spoločnosti a štátu nie je dobrý, lebo stredobodom jeho záujmu nie je človek.
Tridsať rokov sa nadáva na Rusko, na Čínu, že tam nie je nič dobré, že po každej stránke – spoločenskej, politickej, ekonomickej, finančnej, ľudskoprávnej – všetko je tam zlé. A toto zlo teraz pomáha tomuto „fungujúcemu“ systému, ktorý nie je schopný ochrániť ani základné ľudské právo, právo na život, bez ktorého sú všetky ostatné ľudské práva nanič?
Hlavné správy: Dokonca aj Kuba poslala do Talianska svoje lietadlo s lekármi a pomocou. Nie je to vyslovene urážka demokracie? A prečo neposlalo svoj tím napríklad susedné „demokratické“ Haiti, štát neoficiálne pridružený k USA, najmocnejšej svetovej ekonomike? Že by bolo dôvodom to, že táto úbohá kolónia, dočista vycicaná svojím majiteľom, bola jednou z najchudobnejších krajín sveta?
Harabin: Veru, aj Kuba… O týchto veciach treba hovoriť, aby sa ľuďom otvárali oči.
Ivan Lehotský
Text článku si môžete vypočuť aj na našom kanáli: