Bratislava 16. júla 2014 (TASR/HSP/Foto:TASR)
Fedor upozornil, že SR je jedinou krajinou z členských krajín EÚ a NATO v Európe, ktorá prevádzkuje vládnu letku pod ministerstvom vnútra
Spojenie letky ministerstva vnútra (MV) s leteckým útvarom ministerstva obrany (MO) bolo jednou z úvah, ale prax ukázala aj nevýhody takéhoto spojenia. Letecký útvar MV je totiž civilná letka, ktorá podlieha iným pravidlám ako vojenské letectvo. V reakcii na výzvu exministra obrany Martina Fedora (SDKÚ-DS), aby s cieľom ušetrenia financií prešla vládna letka z MV pod MO, to dnes uviedol Petar Lazarov z tlačového oddelenia Kancelárie ministra vnútra.
“V prípade, že potrebujeme poslať lietadlo do konfliktnej zóny, civilná letka môže štartovať vo veľmi krátkom čase, pretože získa ďaleko skôr potrebné povolenia ako vojenský špeciál,” argumentuje rezort vnútra. Na toto tvrdenie reagoval už Fedor s tým, že vládnu letku má pod armádou drvivá väčšina krajín EÚ a NATO a vedia takto fungovať.
“Letecký útvar MV neslúži primárne na prepravu ústavných činiteľov, predstaviteľov vlády či poslancov. Ale aj na humanitárne ciele, na prepravu obvinených zo zahraničia, prípadne pre občanov, ktorí uviaznu v krajinách, kde dôjde k vyhroteniu bezpečnostnej situácie. Stačí si spomenúť, ako išiel vládny špeciál po slovenských turistov do Egypta alebo po zadržiavaných paraglajdistov do Iránu,” pripomína MV.
Na margo spoločného obstarávania novej techniky ministerstvami vnútra a obrany, na ktoré vyzýva Fedor, MV uviedlo, že sa im nebráni tam, kde to dovolí situácia. “Potreby ministerstva vnútra pri niektorých špecifických obstarávaniach sú však odlišné, ako sú potreby rezortu obrany. Treba si uvedomiť, že rezort vnútra neobstaráva len zbrane a techniku pre políciu, ale napríklad techniku potrebnú pre hasičský a záchranný zbor, prípadne tatranskú horskú službu,” uviedlo ministerstvo.
V stanovisku sa ďalej uvádza, že MV ide pri verejných obstarávaniach príkladom. “V minulom roku sa nám podarilo docieliť v jednej verejnej súťaži v priemere 5,1 uchádzačov, ktorí predložili svoje ponuky, čo je suverénne najlepšie číslo. Ako ukazuje prax, pri našich verejných obstarávaniach dochádza k výrazným úsporám oproti pôvodne predkladaným cenám, čo sa naposledy potvrdilo aj pri obstarávaní nových hasičských vozidiel,” dodal tlačový odbor.
Hovorkyňa rezortu obrany Martina Balleková v reakcii uviedla, že myšlienka spojenia letiek MV a MO nie je nová. “Politici ju otvárajú v pravidelných časových intervaloch. My takémuto kroku nehovoríme apriori nie, má určite svoje plusy aj mínusy. My však rozhodne dávame prednosť modernizácii pred len administratívnym zlúčením,” zdôraznila.
Podľa jej slov je však škoda, že k takémuto zlúčeniu nedošlo v období posledných dvoch pravicových vlád, kedy túto možnosť mali. “Čo sa týka spoločného obstarávania, niektoré robíme s ministerstvom vnútra spoločne. V prípade leteckej techniky je však potrebné zohľadňovať technickú špecifikáciu, na ktorú má byť táto technika využitá,” uzavrela.
Fedor dnes okrem iného povedal, že MO a MV by mali svoje postupy pri nákupe novej techniky koordinovať. “Ministerstvo obrany oznámilo rozsiahle modernizačné plány týkajúce sa najmä vzdušných síl. Podľa mňa by sa to nemalo diať bez jasných a kontrolovateľných plánov a bez úzkej koordinácie bezpečnostných rezortov a parlamentu. A to sa zrejme nedeje,” upozornil.
On sám vidí dve cesty, ako by mohol štát postupovať oveľa efektívnejšie. Jednou je vládna letka, druhou spoločné a efektívne obstarávanie novej techniky. “MO chce ešte v tomto roku obstarať dopravné lietadlo Spartan. MO potrebuje dopravné lietadlo, je však zjavné, že to nekoordinuje s MV,” podotkol. Fedor je však presvedčený, že vládna letka patriaca pod rezort vnútra je nevyhovujúca, a preto by mali MV a MO koordinovať svoj postup a vyriešiť tak prepravné potreby nášho štátu. “Druhá možnosť je zrušiť vládnu letku a bude sa lietať charterovým spôsobom. Je to bežné aj pre iné krajiny,” apeloval.
ru