Brusel 6. mája (TASR) – Európska komisia (EK) dnes prijala novú stratégiu podpory využívania zelenej infraštruktúry a zabezpečenia systematického uplatňovania posilnenia prírodných procesov pri priestorovom plánovaní. Komisár EÚ pre životné prostredie Janez Potočnik uviedol, že budovanie zelenej infraštruktúry je dobrou investíciou pre prírodu, hospodárstvo a pracovné miesta v Európe.
Zelená infraštruktúra je osvedčeným nástrojom, ktorým sa z prírody získavajú ekologické, ekonomické a sociálne prínosy. Namiesto budovania ochrannej infraštruktúry proti povodniam by riešenie prostredníctvom zelenej infraštruktúry umožňovalo, aby prírodné mokrade absorbovali nadmerné množstvo vody pochádzajúcej z prudkých lejakov.
"Budovanie zelenej infraštruktúry je dobrou investíciou pre prírodu, hospodárstvo a pracovné miesta. Mali by sme spoločnosti ponúknuť riešenia, ktoré sú v súlade s prírodou a nie proti nej, tam, kde to má ekonomický a environmentálny zmysel," uviedol komisár Potočnik.
Komisár upozornil, že zelená infraštruktúra je často lacnejšia a trvanlivejšia než jej alternatívy, ktoré ponúka konvenčné stavebné inžinierstvo. Parky bohaté na biodiverzitu, zelené plochy a koridory čerstvého vzduchu môžu zmierňovať negatívne vplyvy letných horúčav.
Okrem výhod pre zdravie a životné prostredie zelená infraštruktúra prináša aj viaceré sociálne výhody: vytvára pracovné miesta a mestá sú atraktívnejšie pre život a prácu. A umožňuje, aby sa darilo aj flóre a faune, dokonca aj v mestách.
Stratégia, ktorá dnes bola prijatá, sa zameria na podporu zelenej infraštruktúry v poľnohospodárstve, lesnom hospodárstve, v oblasti ochrany prírody, vo vodnom hospodárstve, v námornej oblasti a rybolove, regionálnej politike a politike súdržnosti, politike zmierňovania zmeny klímy a prispôsobovania sa jej, doprave, energetike, politike v oblasti predchádzania katastrofám a využívania pôdy.
Do konca roku 2013 EK vypracuje usmernenia o tom, ako sa dá zelená infraštruktúra integrovať do realizácie týchto politík od roku 2014 do roku 2020. Do konca roku 2015 komisia uskutoční štúdiu s cieľom posúdiť možnosti vytvorenia siete zelenej infraštruktúry v rámci celej EÚ.
Expanzia miest a výstavba cestnej a železničnej infraštruktúry degradovali a rozdelili hodnotné ekosystémy a postihli tak biotopy a druhy živočíchov a rastlín a obmedzili priestorovú a funkčnú súdržnosť životného prostredia. Degradované ekosystémy mávajú nižšiu rozmanitosť druhov a nemôžu poskytovať rovnaký rozsah služieb ako zdravé ekosystémy. Tieto služby však majú priamu hodnotu pre naše hospodárstvo a preto majú investície do zelenej infraštruktúry ekonomický zmysel.