Paríž 18. októbra 2019 (TASR/HSP/Foto:SITA/AP-Stephane de Sakutin)
Jedným z kandidátov na dodávku dreva na renováciu krovu parížskej katedrály Notre-Dame je spoločnosť z Ghany, ktorá ťaží kmene stromov z dna jazera Volta. Informoval o tom francúzsky denník Le Monde
Firma Kete Krachi Timber Recovery (KKTR) vlastní pílu v dedine Sedorm ležiacej na brehu jazera Volta, odkiaľ ťaží kmene stromov zo zaplaveného tropického pralesa tvoriaceho dno tejto umelo vytvorenej vodnej nádrže.
Toto “jazero” vzniklo v 60. rokoch 20. storočia pri výstavbe priehrady Akosombo na rieke Volta. Táto stavba si vynútila presťahovanie 78.000 ľudí a 200.000 zvierat. Zaplavených bolo približne 120 veľkých domov a nespočetné množstvo malých budov, ako aj viac ako dva milióny stromov, pričom aj stáročných.
Kmene stromov sú pod vodou, ktorá vytvára optimálne skladovacie podmienky. “Nedostatok kyslíka a kyslých prvkov rašelinísk chránia kmene stromov pred rozkladom,” vysvetlil prevádzkový manažér ghanskej firmy KKTR Zane Frost. Strom tiež prišiel o časť svojej celulózy, vďaka čomu je menej atraktívny pre hmyz.
Na krov katedrály Notre-Dame, zničený pri požiari 15. apríla, použili pri výstavbe v 12. storočí asi 1300 kmeňov stromov, najmä dubov. Drevo s takou zrelosťou a odolnosťou sa dnes vo Francúzsku nájde už len veľmi ťažko, konštatoval Le Monde.
Spoluzakladateľ KKTR Francis Kalitsi pre francúzsky denník uviedol, že “stromy, ktoré máme – druhu iroko (známeho aj ako africký tík) -, majú rovnaké vlastnosti ako duby – ich drevo má hustotu približne 650 kg na meter kubický.” Dodal, že na krov katedrály by bolo treba asi 1500 kmeňov.
Kalitsi sa domnieva, že ak by Chrám Matky Božej renovovali do pôvodnej podoby, jeho firma by mala veľkú šancu na úspech pri výbere dodávateľov dreva. Ak by v súťaži uspela, je schopná dodávku splniť za niečo vyše mesiac.
Príslušné francúzske úrady zatiaľ nerozhodli o tom, ako budú katedrálu renovovať.
“Ak by malo ísť o repliku do pôvodnej podoby, ušetrili by sme určitý čas,” povedal v utorok pre telerozhlas RTL Philippe Villeneuve, hlavný architekt historických pamiatok.
Kalitsi v reakcii na podobné vyhlásenia v mene KKTR uviedol: “Sme pripravení, ak si objednajú zajtra.”
Veľkým problémom pre KKTR by však mohla byť doprava dreva – píla na brehu jazera Volta je totiž prístupná len po nespevnenej lesnej ceste, ktorá je za dažďa nezjazdná. KKTR po nej dopravuje svoju produkciu kamiónmi do prístavu Tema, ktorý je od Sedormu vzdialený asi 90 kilometrov. Existujú plány na výstavbu železnice, čo je však otázka niekoľkých rokov, ako uviedol Frost.