Bratislava 13. októbra 2016 (TASR/HSP/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Poukázať na skupinu chodcov so zrakovým postihnutím, ktorých zákon o cestnej premávke špeciálne vymedzuje ako tých, pri ktorých by vodiči mali byť pozornejší a opatrnejší, je cieľom siedmeho ročníka dopravno-preventívnej akcie Deň bielej palice
Tá sa tento rok uskutoční v piatok 14. októbra v 50 mestách na Slovensku, vrátane Bratislavy. V predvečer Svetového dňa bielej palice, sa budú predovšetkým overovať vedomosti vodičov, či vedia správne reagovať na ľudí s bielou palicou na priechode pre chodcov. Na dnešnej tlačovej besede to uviedla PR manažérka Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska (ÚNSS) a koordinátorka akcie Dušana Blašková.
Aj v súčasnosti sa totiž únia a zrakovo postihnutí chodci stretávajú s tým, že mnohí vodiči stále nevedia správne reagovať a dať chodcovi s bielou palicou najavo, že mu dávajú prednosť, a tak môžu bezpečne prejsť na druhú stranu. Často pritom zareagujú trúbením, svetelným blikaním alebo gestikuláciou. “Sú to pre nás veľmi ťažko uchopiteľné signály. Trúbenie je v doprave vždy primárne vnímané ako výstraha pred nebezpečenstvom. Čiže, ak stojím na priechode, nie vždy som si istá, o aké trúbenie ide. Toto nie je veľmi šťastná cesta. Blikanie svetlami alebo gestikuláciu nevidiaci, pochopiteľne, nevidí,” vysvetľuje Blašková, ktorá je tiež zrakovo postihnutá. V takýchto prípadoch sa preto vodičom odporúča, aby zrakovo postihnutého priamo oslovili. Niektorí síce môžu situáciu vyhodnotiť sami, sluchom alebo prípadnými zvyškami zraku, nie vždy je to ale možné.
Na druhej strane sú aj samotní zrakovo postihnutí občania prostredníctvom špeciálnych kurzov, ktoré organizuje ÚNSS po celom Slovensku, poučovaní, ako by mali správne prechádzať cez priechody pre chodcov. V prvom rade je potrebné, aby lokalizovali miesto, kde sa končí obrubník, teda kde chodník prechádza do cesty. Na mnohých miestach je to v súčasnosti 80 cm široký varovný pás, ktorý by mal byť farebne odlíšený. Odporúča sa červená farba, ktorá je pre slabozrakých ľahšie rozpoznateľná v zlom počasí, šere či tme. Na tomto mieste na chodníku, kolmo na smer prejazdu áut, musí následne chodec zaujať vyčkávací postoj, teda stáť vzpriamene a držať palicu rovnobežne s telom a pred sebou tak, aby bola viditeľná. Signál, že by chcel prejsť na druhú stranu, vyzerá tak, že palicu dvihne pred seba do úrovne pása, na tri až päť sekúnd. Ak má pocit, že autá napriek tomu nezastavujú, môže takúto signalizáciu zopakovať.
O tom, ako by to malo správne prebiehať, informuje aj inštruktážne video, ktoré je k dispozícii na webovej stránke únie www.unss.sk. Na nej by mali byť zverejnené aj výsledky piatkovej dopravno-preventívnej akcie. Tá bude na všetkých 58 vybraných priechodoch v 50 slovenských mestách prebiehať rovnako. Na priechode pre chodcov bude stáť figurant, ktorý bude chcieť prejsť na druhú stranu. Prítomný bude zároveň aj dobrovoľník, ktorý bude zaznamenávať správanie a reagovanie vodičov. Na miestach bude aj policajná hliadka a tzv. preventisti z okresných oddelení Policajného zboru SR, ktorí budú stáť niekoľko metrov od daného miesta a tých vodičov, ktorí budú nesprávne reagovať, poučia o priestupku, ktorého sa dopustili a o tom, ako v budúcnosti na podobnú situáciu zareagovať. “Keďže ide o preventívnu akciu, pokuty sa rozdávať nebudú,” ubezpečila Blašková.
Riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR Ján Ignaták je presvedčený, že inštruktážne video by si mal pozrieť každý vodič, aj žiadateľ o vodičský preukaz. “Veľmi si vážim týchto ľudí, ktorí sú dobrým príkladom toho, že aj s takýmto postihnutím sa vedia zúčastňovať cestnej premávky,” podotkol s tým, že ak by sa každý vodič správal rovnako disciplinovane, na cestách by bola menšia nehodovosť.
Pätnásty október ako Svetový deň bielej palice vyhlásila Svetová únia nevidiacich (WBU) v roku 1964. Oficiálnym znakom nevidiacich je biela palica. Rozlišujú sa tri typy – orientačná, teda dlhá biela palica, signalizačná, čiže krátka biela palica a oporná biela palica, ktorú využívajú zväčša seniori odkázaní na fyzickú oporu. Každá z nich by mala mať zároveň reflexné prvky.