Moderátor Pavel Štrunc sa najprv v rozhovore zameral na text Landovej novej piesne Uspávanka, ktorá podľa speváka pojednáva o tom, ako sú ľudia “opojení”. Podľa jeho mienky totiž ľudia “zaspávajú” a “niektoré veci nevidia, nepočujú, alebo ich málo reflektujú”.
V súvislosti s tým potom spomenul, že on sám má obavu zo straty slobody, a to kvôli tomu, kam sa svet posúva. Prehovoril tak napríklad o technológii identifikácie tvárí v Číne a uviedol, že by za chvíľu mohla byť aj v našich končinách.
“Ja si myslím, že táto tendencia, vždy sa niečo vo svete deje, k nám sa to posúva a nakoniec dobehne. A toto sa k nám môže dostať tiež,” myslí si.
Pokiaľ ide o samotné ohrozenie slobody, to Landa podľa svojich slov skôr cíti, než aby naň mal veľké množstvo prameňov. K tejto otázke tiež doplnil, že veľmi nevie, čo by s ňou mohol robiť okrem toho, že o tejto téme bude spievať.
Obmedzovanie slobody podľa Landu
Reč prišla okrem iného aj na dotácie, kedy je podľa Landu vnímanie už úplne posunuté. Vysvetlil to na príklade ich rozdeľovania, ktoré je podľa neho nespravodlivé.
Okrem dotácií sa zmienil však aj o jednom momente zo svojho života, ktorý ho priviedol k starosti o slobodu. Raz totiž viezol motorku asi sto metrov od domu k domu, pomaly, ale bez helmy, a nejaký človek na neho vtedy zvolal, aby si vzal helmu.
“Ja som si vlastne uvedomil, kto po mne chce, aby som si v päťdesiatich rokoch bral helmu od baráku k baráku,” uviedol.
Podotkol tiež, že bez helmy nikoho neohrozuje a ďalej cynicky poznamenal, že pre štát je to aj lacnejšie, keď sa vybúra motorkár bez helmy. Dodal, že si helmu chce vziať, ale zdôraznil, že mu prekáža, že by si ju brať musel.
A podobný názor má aj na fajčenie v krčmách a baroch. V tomto prípade Landa argumentoval tým, že fajčiari rovnako chodia von, takže systém pod plášťom ochrany zdravia presadil p *******. Najlepším riešením by tak podľa speváka bolo, keby štát zakázal výrobu tabakových výrobkov.
“Nech sú reštaurácie fajčiarske, nech sú reštaurácie nefajčiarske, to by mala byť každého sloboda,” tvrdí Landa, ktorý je nefajčiar. “Oni siahnu na fajčiarov a ostatní sa ich nezastanú,” doplnil.
Okrem iného sa Landa zmienil aj o zbraniach a s nimi súvisiacim obmedzovaním kapacity zásobníkov. “Každý, kto strieľa s dlhou zbraňou, a nie je to samopal, tak vie, že je to totálny deb …, totálny nezmysel, ten zákaz.” Vyzdvihol však, že sa k celej veci našťastie ako k nezmyslu postavila aj česká vláda: “Ale čo nám kto hovorí odniekiaľ do zásobníkov.”
Ďalej sa pokúsil situáciu so zbraňami a inými spôsobmi ochrany prirovnať k situácii v zahraničí.
“V Nemecku alebo v Anglicku je iná tendencia. Tam už chlapi nesmú mať ani nože, ani slzný plyn. Keď ide žena v parku, tak nemôže mať “pepřák”, ktorý je jednoducho určený na obranu človeka pred iným človekom. Pretože si nemecký štát hovorí: Máme tu tiež debilov, oni by sa s tým striekali len tak. Ale ja sa tak necítim. Za a), my sme neprehrali vojnu ako Nemci a za b) … ” uviedol Landa, ale svoju myšlienku nedokončil, pretože ho Štrunc prerušil tým, že teda spolieha na sedliacky rozum.
“Nie je možné, aby sa tu ľudia báli hovoriť o svojom názore.”
V neposlednom rade sa spevák rozhovoril o svojom Blanickom manifeste, ktorý je určený všetkým politikom, zľava doprava. Doplnil, že až čas ale ukáže, či sa bude jednať o “kvákanie žaby” alebo “rev leva”. Landu by však potešila tá prvá možnosť.
“Nie je možné, aby sa tu ľudia báli hovoriť o svojom názore. A takto to je. My si tu môžeme hovoriť, že to tak nie je. Ale je to tak. Ľudia neradi hovoria svoj názor, boja sa a sú ostrakizovaní. V prípade, že ten názor nie je v súlade s tým oficiálnym prúdom, tak sú vyháňaní na okraj spoločnosti,” podotkol spevák.
Okrem toho zdôraznil aj skutočnosť, že pre “niektoré kapely” sa “zle zháňajú kulturáky”. Zmienil sa, že aj on má takú skúsenosť, kedy ho niektorí odmietajú, pretože je podľa nich fašista.
“A to je jednoducho za A drzosť a za B smutné. Je to drzosť, pretože to nie je pravda, a je to smutné, pretože rovnakou zbraňou, ktorú nás oni potierajú, tak sa im to raz môže vrátiť z inej strany,” povedal a dodal, že by si prial, aby každý mohol bez strachu povedať, čo chce a nechce.
Príkladom by podľa neho mohlo byť to, či tu ľudia napríklad chcú alebo nechcú utečencov. On sám by totiž povedal, že nie.
“Keď ja poviem, že nie. Tak sa na mňa vrhne celá, dosť silná partia a povie:, Landa je z ***. ‘Ale to je práve o tej slobode, možnosti povedať NIE. Ale, Landa je z *** ‘, to už nie je sloboda, to už je útok,” vysvetlil svoj pohľad na vec.
V neposlednom rade moderátor rozhovoru odkázal aj na blog Jiřího Hrebenára na webe Respektu a jeho rad obvinení z extrémizmu, nacionalizmu a iných izmov, v ktorých sa objavili aj historky o Landovom pôsobení v kapele Orlík. K tomu spevák len povedal, že “ten človek je nešťastník, nie je spokojný so svojím osobným životom a prejavuje sa to tu”.
“Síce tam sú mená Landa, Fanánek, ale myslím si, že v skutočnosti to s nami nemá vôbec nič spoločné,” uzavrel danú vec český spevák a skladateľ.