Peking 21. apríla 2016 (HSP/Foto:TASR/AP-Kawasaki Kisen Kaisha Ltd.)
Čína sa snaží využiť novú námornú trasu na prepravu tovaru ako alternatívu k Suezskému či Panamskému prieplavu
Morská trasa cez sever Kanady, tzv. Northwest passage, sa pre Čínu ukazuje byť rýchlejšia za účelom dostupnosti k východnému pobrežiu USA, ako keby jej lode plávali cez Panamský prieplav alebo okolo juhoamerického mysu Horn. Ako píše Reuters, “kratšie lodné trasy cez Severný ľadový oceán by ušetrili čínskej spoločnosti čas a peniaze. Napríklad cesta zo Šanghaja do Hamburgu cez arktickú trasu je o 2800 námorných míľ kratšia ako cez Suezský prieplav.”
S touto myšlienkou sa pohrávali európski prieskumníci už viac ako jedno storočie, ale veľkou prekážkou bolo zamŕzanie vôd v tejto oblasti počas väčšiny roka. No súčasný ústup arktického morského ľadu prináša so sebou aj nádej na sprístupnenie novej svetovej obchodnej trasy.
Čínska administratíva pre námornú bezpečnosť už dokonca na začiatku apríla vydala 356-stranového sprievodcu popisujúceho priebeh tejto námornej trasy a jej špecifík vzhľadom na prítomnosť ľadových krýh a pod. spolu s prehľadnou mapou. “Mnoho krajín si všimlo finančnú a strategickú hodnotu prechodu cez Severný ľadový oceán. Čína tomu tiež venuje dostatočnú pozornosť,” dodáva Wu Yuxiao, jeden zo spoluautorov nového sprievodcu.
“Akonáhle bude táto trasa bežne používaná, výrazne to zmení globálnu námornú dopravu a bude to mať hlboký vplyv na medzinárodný obchod, svetovú ekonomiku, kapitálové toky a využívanie zdrojov,” konštatuje pre China Daily hovorca administratívy Liu Pengfei.
Na Northwest passage sa však nevzťahuje automatické právo tranzitného prechodu, čo pripomenul aj kanadský hovorca ministra zahraničia Stephane Dion. Len v rámci svojich vnútorných liniek ho využíva Kanada a takpovediac, táto krajina má naňho prednostné a “neobmedzené” právo, hoci iné krajiny by sa nedali dvakrát núkať.
Už v minulom roku čínska námorná spoločnosť COSCO uviedla, že plánuje začať s pravidelnou dopravou cez Severný ľadový oceán do Európy prechodom cez Northwest passage a spomenula aj ďalšiu arktickú lodnú cestu na sever od Ruska.
Čína však nemá žiadne územné nároky na oblasť Arktídy, môžu ich mať samozrejme priľahlé krajiny. A Rusko i Kanada si toto právo veľmi dobre strážia, pretože okrem iného je každému známy odhad US Geological Survey, že Arktída obsahuje 15 % doteraz neobjavených svetových ložísk ropy a takmer tretinu neobjavených ložísk plynu.