Praha 4. júla 2019 (HSP/Sputnik/Foto:Sputnik-Ruslan Krivobok)
Ak sa česká a ruská strana nedohodnú na pravidlách pre dopravné letectvo, bude to viac bolieť Česko. Česká republika totiž získava z ruského turizmu obrovské príjmy. Obe strany, ale pracujú na náprave situácie, vyhlásil expert v oblasti dopravného letectva Michal Čupa
Druhého júla boli na niekoľko hodín obmedzené lety ruských aerolínií do Českej republiky. Situáciu sa podarilo operatívne vyriešiť, povolenie bolo predĺžené zatiaľ do 7. júla. O tom, ako sa situácia okolo dopravného leteckého spojenia medzi Českom a Ruskom môže ďalej vyvíjať, Sputnik hovoril s expertom na dopravné letectvo Michalom Čupom.
Sputnik: Aký rozvoj udalostí vidíte po 7. júli?
Čupa: Som presvedčený, že ani jedna strana si takýto vývoj neprijala. Nepochybujem preto, že situácia sa normalizuje. Problém nie je politický, ale skôr byrokratický či komerčný.
Pokiaľ ide o rozsah problému, napr. v máji sa medzi Ruskom a Českom lietadlami prepravilo v oboch smeroch 70 tisíc cestujúcich. Z hľadiska spojenia je po Veľkej Británii a Taliansku pre ČR Ruská federácia na treťom mieste, z hľadiska počtu leteckých cestujúcich.
Ako je podľa vášho názoru možné obnoviť či dokonca vylepšiť zastarané dohody o civilnom letectve?
Súčasné usporiadanie letov medzi Ruskou federáciou a Českou republikou sa odvíja od starej Dohody, ešte z roku 1966. Tá dávno nezodpovedá potrebám doby. Letecké spojenie je nutné liberalizovať, aby zodpovedalo súdobým aj perspektívnym potrebám. K postupnej liberalizácii pritom dochádza od roku 1997, ale všetko ide pomaly. Teraz zostáva nevyriešená otázka daní, ciel a transsibírskych preletov. Každý rok prebiehajú konzultácie oboch ministerstiev. To je, čo sa týka právneho rámca.
Pokiaľ ide o prevádzkové záležitosti, tiež tu je pokrok. Tento rok v marci sa oba úrady (Úrad pre civilné letectvo a Rossaviacija) dohodli na spojení medzi letiskom Žukovskij a Prahou, ktoré zaisťujú Ural Airlines. Bola zvýšená kvóta pre počet letov medzi Moskvou a Prahou. A o 100% sa zvýšila kvóta medzi Petrohradom a Prahou. Ani jedna strana pritom nevyužíva povolené kapacity v plnom objeme. Takže pokrok bezpochyby je, hoci by sa dalo postupovať rýchlejšie.
Komu tento incident uškodí – Česku či Rusku?
Ako to býva, na incident najviac doplatia cestujúci. Zrušenie utorkových letov znamenalo pre tisíce cestujúcich meškanie, a tiež stratu nadväzujúcich letov pre tranzitných cestujúcich. Navyše ľudia nemajú právo na odškodnenie, pretože ide o príčiny mimo kontrolu leteckých spoločností. Teraz sú lety, síce dočasne obnovené do 7. júla, ale taký stav vyvoláva neistotu a môže potenciálnych turistov odradiť od návštevy Českej republiky. V spore, teda jednoznačne prehráva česká strana a vysvetlím prečo.
Podiel výnosov z turistického ruchu predstavuje pre Česko asi 4% HDP. Ruských turistov prichádza asi 700 tisíc ročne, bývajú v Česku priemerne 7 dní, t. j. dlhšie, než je priemer a asi 60% z nich sa vracia. Česko je pre ruských turistov vyhľadávaná destinácia a pre Česko predstavujú ruskí turisti významný zdroj príjmov.
Priemerný ruský turista minie asi 8000 rubľov denne. Násobené 700 tisíc turistov a 7 dni pobytu, to sú veľké peniaze. A časť týchto príjmov je teraz ohrozená. Navyše, ruskí turisti prichádzajú celoročne, čo je výhodné z hľadiska využitia kapacít turistických služieb a ubytovania. Viac ako polovica používa služby cestovných kancelárií, ďalšia tretina sú individuálni turisti a zvyšok služobné cesty.
Česká republika preto musí o priazeň ruského turistu súťažiť s Rakúskom, Nemeckom, Francúzskom, Talianskom, atď. Preto potrebujeme pohodlné a cenovo dostupné letecké spojenie.
Ak táto otázka leteckej dopravy nebude vyriešená, aké následky to ponesie pre Českú republiku?
Je to hypotetická otázka, nikto si nedokáže predstaviť a nikto si ani neželá, aby sa otázka nevyriešila. Ale teoreticky, už som odpovedal o stratách pre Českú republiku.
Ešte mi dovoľte pochváliť Aeroflot. Česká strana informovala leteckých dopravcov o obmedzení letov 1. 7. až 2. 7. o 21:30 moskovského času. Napriek tomu Aeroflot dokázal operatívne navýšiť kapacitu povolených letov nasadením lietadiel A330. Molodci!
O snahe konflikt vyriešiť napovedá fakt, že Ministerstvo dopravy RF predĺžilo povolenie na transsibírske prelety pre České aerolínie už 2. 7. okolo 02:00 (moskovského času). Takže je vidieť, že obe strany sa usilujú o nájdenie rozumného riešenia.