České ministerstvo dopravy v spolupráci s ministerstvom práce a sociálnych vecí uskutočnilo na konci septembra na hraničných priechodoch Rozvadov a Hatě mimoriadnu preventívnu akciu, ktorá sa zamerala práve na kontrolu vysielania pracovníkov v cestnej doprave. Skontrolovali 58 vodičov, najviac z Nemecka a Poľska, no nie za účelom pokutovania, ale informovať ich o nových povinnostiach podľa novely zákona o zamestnanosti a dať im informačné letáky.
Podľa informácií českého portálu Echo24. cz kontroly ministerstva ukázali, že zamestnávatelia v autodoprave z tzv. starých členských krajín EÚ plnia nové nariadenia horšie ako tí z novších členských krajín. Dokonca žiaden z vodičov pochádzajúcich z Nemecka, Rakúska, či Talianska, o nových povinnostiach nemal ani základné informácie, a divili sa, koľko dokumentov naviac by pri sebe museli mať.
Nepáči sa to ani europoslankyni Martine Dlabajovej (ALDE/ ANO), ktorá sa venuje európskym smerniciam zameraným na autodopravu. Vraví, že “západné štáty vodu kážu a víno pijú”. Nové pravidlá využívajú hlavne na ochranu svojho vlastného trhu pred lacnou konkurenciou z Východu, pod rúškom sociálnej spravodlivosti a ochrany práv zamestnancov, čo je ale v skutočnosti na vedľajšej koľaji.
Závery kontrol chce Česko na pôde EÚ využiť ako rukolapný a silný argumentačný dôkaz pre rokovania o podobe tzv. Balíčka mobility s novými pravidlami v autodoprave. Napríklad, aby po šiestich dňoch na ceste neprespávali v kabíne auta, ale boli riadne ubytovaní v moteli. Autodopravcovia musia vyplácať minimálnu mzdu toho štátu, ktorým práve prechádzajú a musia sa preukázať pracovnou zmluvou v jazyku daného štátu.