Bratislava 10. júla 2015 (HSP/BAO/Foto:BAO)
Občianski aktivisti a aktivistky združení v iniciatíve Bratislava otvorene (BAO) opätovne upozorňujú na „salámovú“ metódu pri výruboch stromov na dunajskom nábreží a ničení verejnej zelene kvôli realizácii projektu Zuckermandel
V utorok 7. 7. 2015 bolo výrubové konanie pre ďalšie dva stromy. Verejná zeleň, ktorá doteraz robila prirodzenú zábranu medzi nábrežnou promenádou a hlučnou cestou, poskytovala tieň v letných horúčavách, je stále viac a viac ohrozená a ničená kvôli súkromnému projektu. Súhlas na výrub pre tento projekt už dostalo 135 stromov a 879 m2 krovinatých porastov( tieto stromy a kríky sú už aj vyrúbané).
Na mieste je otázka, prečo opätovne v súčasnosti Hlavé mesto SR podlieha tlakom investora, pričom má povinnosť ochraňovať existujúcu verejnú zeleň zo zákona? A ako napĺňa súlad so strategickými dokumentmi, ako sú Program hospodárskeho a sociálneho rozvoja alebo so Stratégiou adaptácie na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy?
Verejnosť príde ešte o ďalšiu verejnú zeleň lebo sa rozšíri cesta miestami zo štvorprúdovky na šesťprúdovú a tento úsek zelene sa niekde zúži na cca 3 m. Takýto devastujúci prístup k verejným plochám zelene a rozširovanie nábrežnej cesty je nemoderné a v rozpore s opačnými tendenciami v mestách vyspelej Európy. „Samospráva takto pripravuje občanom darček v podobe hluku, emisií, prachu a špiny, ktoré budú sprevádzať chodcov na nábreží pred budúcim Zuckermandlom“ upozornil Matej Vagač, občiansky aktivista Bratislava otvorene.
„Upozorňujem samosprávu a úrady, že počas ohliadky v teréne som identifikovala zvlášť hrubé a necitlivé zaobchádzanie s existujúcou zeleňou na nábreží. Pri výkopových prácach kvôli prekládke sietí boli obnažené koreňové systémy stromov, v niektorých prípadoch aj zničené bez náležitej ochrany a hlavne bez polievania. Pri týchto enormne vysokých teplotách toto môže natrvalo poškodiť stromy až natoľko, že môžu vyschnúť“ dodala Katarína Šimončičová, ochranárka a aktivistka Bratislava otvorene.
Okrem vyššie uvedených skutočností treba tiež upozorniť, že postupujúca výstavba projektu Zuckermandel naplno odhaľuje svoje ďalšie negatíva. Budovy ešte nemajú svoju finálnu výšku a už je viditeľné, že navždy zatienia masív hradného brala s Bratislavským hradom. Toto územie je pamiatkovou rezerváciou, kde sa mal zvoliť úplne iný, citlivejší a subtílnejší prístup urbanizácie. Platný územný plán dovoľuje v pamiatkovej rezervácii stavať iba do výšky 3-5 poschodí. Taktiež predpisuje pre všetky výškové stavby nutnosť rešpektovať najvýznamnejšie diaľkové priehľady pre charakteristické identifikačné významové a orientačné vnímanie mesta, ako aj priehľady na historické a významové dominanty mesta, čo táto výstavba nerešpektuje. Ale snaha o maximalizáciu ziskov prináša husto zastavané územie s výškovými budovami, čím sa posunie „rakovinový nádor“ nepodarenej mohutnej výstavby Riverparku smerom k Starému Mestu. Celá zástavba zničila aj archeologické vykopávky v území a napriek tomu, že podľa odporúčanej podmienky č. 2 zo stanoviska EIA MŽP SR číslo 7357/07-3.4/bj zo dňa 31. 7. 2008, cit.: „V urbanistickom kontexte zohľadniť a podľa možností technicko-prevádzkového riešenia aj zakomponovať a rekonštruovať pozostatky pôvodnej štruktúry ako tvorivé zhodnotenie tohto územia“ je dnes jasné, že budovy a ani urbanizmus nebudú ničím pripomínať pôvodnú zástavbu barbarsky zbúraného Podhradia.
Na záver upozorňujeme na stále pretrvávajúci a neriešený problém hustoty dopravy na nábreží, ktorý uvedený projekt iba zhorší. Narastie intenzita osobnej dopravy, statická doprava prinesie viac ako 1000 stojísk a v neposlednom rade rôzne nové križovatky a ľavé odbočenia či otočky spomalia dopravu na úkor preferencie MHD. Taktiež zostáva neriešená kolaudačná podmienka na rozšírenie Rázusovho nábrežia v riadiacom priestore jeho križovatky (č. 603) s nám. Ľ. Štúra v smere na Šafárikovo nám. na dva priebežné pruhy. Z hľadiska odborníkov a občanov je to neprípustný variant. Ide o mimoriadne frekventované miesto pešieho pohybu, kde sa stretávajú dva hlavné pešie ťahy – koniec pešej zóny z Mostovej a nábrežná promenáda. Rozšírenie by sa udialo na úkor verejného priestoru a zelene a zároveň by vytvorilo veľmi kolízne a nebezpečné dopravné miesto.
Redakciu informoval Matej Vagač, občiansky aktivista Bratislava otvorene.