Žilina 11. novembra 2014 (TASR/HSP/Foto:TASR)
Martin Barčík je odhodlaný dokázať, že sa dá mesto spravovať lepšie a najmä naplno
O post primátora Žiliny sa v nadchádzajúcich komunálnych voľbách uchádza desať kandidátov. Kandidát koalície Sieť, Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická strana, NOVA, Sloboda a Solidarita, Most–Híd, Občianska konzervatívna strana, 41-ročný mediálny manažér Martin Barčík je odhodlaný dokázať, že sa dá mesto spravovať lepšie a najmä naplno, nielen pár dní pred voľbami. Najdôležitejším pilierom jeho programu je osobný kontakt so Žilinčanmi, s ktorými sa dlhodobo stretáva a chce v tom pokračovať.
Rozhovor s M. Barčíkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov na primátorov krajských miest vo voľbách do orgánov samospráv.
Čo bude najdôležitejšie vo vašej agende hneď po nástupe, keby ste sa dostali na post primátora?
Ak mi dajú občania dôveru, vysúkam si rukávy a okamžite začnem napĺňať základné body môjho programu. Som odhodlaný svojou prácou dokázať, že sa dá mesto spravovať lepšie a najmä naplno, nielen pár dní pred voľbami. Najdôležitejším pilierom môjho programu je osobný kontakt so Žilinčanmi. Dlhodobo sa s obyvateľmi nášho mesta stretávam, počúvam ich názory a riešim ich problémy. V tom chcem určite pokračovať.
Napokon, celý môj program, vznikol na základe priamej komunikácie so Žilinčanmi. Svoje záväzky som spečatil aj podpisom Richtárskej prísahy. Znížim daň z nehnuteľností, zabezpečím miesto v škôlke pre každé dieťa a viac peňazí do našich škôl, postavím športovú halu, zmodernizujem športoviská pri každej škole, vrátim seniorov do centra mesta, vytvorím a presadím projekt čistejšieho, kultúrnejšieho a bezpečnejšieho mesta, vybudujem 2000 bezplatných parkovacích miest a cyklotrasy, mestské byty budú prideľované transparentne, odkopnuté Centrum voľného času Žirafa sa vráti pod mesto a do školstva pôjdu všetky peniaze na to určené. Ale hlavne budem v Žiline makať v prospech občana, nebudem sa schovávať v Bratislave.
Ako vnímate aktuálnu finančnú situáciu mesta Žilina?
Za Igora Chomu vznikol fenomén skrytej zadlženosti. Takýmto spôsobom sa naše mesto, ktoré patrí medi najzadlženejšie na Slovensku, zadlžilo o ďalších 14,5 milióna eur bez toho, aby o tom Žilinčania vedeli. Toto sa udialo cez úvery Dopravného podniku mesta Žilina, narastanie záväzkov z obchodného styku u rozpočtových a príspevkových organizácií mesta, ako aj spoločnosti s majetkovou účasťou mesta a uznanie dlhu mesta voči Ministerstvu hospodárstva SR. Ja by som v žiadnom prípade neuznal záväzky, ktoré nie sú v účtovníctve mesta ani v účtovníctve ministerstva, čo sa nedávno stalo v súvislosti so záväzkami štátu súvisiacimi s automobilkou Kia. Žilinčania možno ani netušia, že sa takto mesto v roku 2013 zadlžilo o ďalších 4,5 milióna eur. S dlhovou službou mesta treba zaobchádzať zodpovedne a ak sa zoberie úver, tak je jedno, či ide o mestskú organizáciu, alebo mesto. Tie peniaze idú zo spoločnej peňaženky.
Mesto Žilina má dlhodobo problém so športovou halou na Bôriku. Malo by sa usilovať o jej opätovné získanie alebo by malo postaviť novú halu?
Chceme dostavať športové centrum na Karpatskej ulici, na sídlisku Vlčince. Na Karpatskej ulici nám vďaka nezáujmu súčasného vedia mesta o šport vyrástol “Strašidelný hrad” číslo 2. Z nebezpečného miesta pri základnej škole chceme urobiť kvalitné športové centrum, tak ako to odsúhlasilo mestské zastupiteľstvo. Dostavba športového centra na Karpatskej je jedným z hlavných bodov môjho programu. Športová hala na Bôriku je tvrdší oriešok. Hala nie je v majetku mesta, treba ju najskôr získať, potom opraviť a vymyslieť model jej prevádzkovania. To sa však nedá realizovať z peňazí mesta, možnosťou sú eurofondy.
V oblasti odpadového hospodárstva by malo mesto hľadať ďalšie miesto na skládku tuhého komunálneho odpadu alebo začať budovať spaľovňu?
Za daných podmienok treba odpad predovšetkým dôsledne triediť a ešte viac sa zamerať na efektívnu recykláciu a funkčné zberné dvory.
Ako hodnotíte súčasnú dopravnú situáciu v meste, najmä pokiaľ ide o parkovanie a mestskú hromadnú dopravu?
Jedným z najväčších problémov je parkovanie, ktoré sa absolútne neriešilo, ak neberieme do úvahy pokus o plošné spoplatnenie parkovacích miest na sídliskách, ktorý sa nám spoločne s občanmi sídliska Solinky podarilo zastaviť. Parkovacie plochy sa musia budovať systematicky, nie o päť minút dvanásť. Občanom sa zaväzujem, že v prípade zvolenia vybudujem 2000 nových a bezplatných parkovacích miest bez spoplatnenia. Čo sa týka mestskej hromadnej dopravy, treba zastaviť trend poklesu cestujúcich. MHD chceme popularizovať, modernizovať a skvalitňovať služby dopravného podniku, starobní dôchodcovia budú cestovať bezplatne. Zlepšíme trasovanie liniek MHD a zefektívnime prepojenie mestskej a medzimestskej autobusovej a vlakovej dopravy.
ml