Bratislava 29. júna 2017 (HSP/Foto: TASR/lz)
Predvčerom vo vranovskej Bazilike Narodenia Panny Márie sa po svätej omši konala malá ceremónia, ktorou poslanec NR SR Marian Kotleba zasvätil seba aj celé Slovensko Nepoškvrnenému Srdcu Panny Márie. Zahrnul doň tiež všetkých poslancov, asistentov, voličov, priateľov i nepriateľov, sympatizantov i tých, čo ho “preklínajú”. Toto gesto nenechalo hnutie KDH chladným
Alojz Hlina kritizuje terminológiu Kotlebu použitú pri tejto modlitbe ale aj samotný akt, ktorý podľa neho Slovensko od neho nepotrebuje. Tiež sa nazdáva, že zasvätením sa strana snaží prekryť svoje “lapsusy”.
“Kotlebovci sa nezastavia pred ničím. Hrubo zmanipulovanú obchodnú súťaž sa pokúšajú prekryť zneužitím kresťanstva.
Kotleba včera vo Vranove n.Topľou “zasvätil” seba, jeho stranu, Slovensko nepoškvrnenému srdcu Panny Márie. Kotlebovci hrubo zneužívajú kresťanstvo, teraz dokonca zneužívajú mariánsku úctu našich ľudí, aby prekryli vlastné lapsusy.”
Zasvätenie versus zverenie
Ďalej vo svojej reakcii Hlina kritizuje slovný pojem zasvätenie. Podľa Hlinu sa zasvätiť možno len Bohu a Kotleba nemôže zasvätiť nič, nakoľko sa nazdáva, že ten “vystúpil z Cirkvi”
“Zasvätiť sa môžete len Pánu Bohu a môže to niekto, kto je pokrstený, birmovaný a za asistencie cirkvi. Panne Márii sa môžete zveriť, oddať, postaviť pod ochranu a aj terminologicky sa to má tak teraz používať. Žiadam M. Kotlebu, aby prestal zneužívať kresťanstvo. Slovensko nepotrebuje, aby ho “zasväcovali” ľudia, ktorí vystúpili z cirkvi. Ľudia, ktorí rozbíjajú cirkev pomocou falošného biskupa. Ľudia, ktorí zneužívajú sväté omše na mávanie so svojimi vlajkami. Ja si vyprosím, aby moju krajinu “zasväcovali” fašistickí pohrobkovia.”
Slovný pojem zasvätenie však v ľudovej zbožnosti na Slovensku má svoje miesto. Vysvetľuje to aj mariológ a kňaz Ivan Špánik v článku z roku 2014: “Na liturgicko-právnej rovine sa možno zasvätiť iba Bohu. Tak to robia napríklad kňazi, rehoľné osoby, zasvätené panny. V duchovnej rovine je možné zasvätiť sa aj Panne Márii, pričom však z toho nevyplýva nijaký cirkevnoprávny stav. Božej Matke sa teda z duchovného hľadiska môžeme zasväcovať, ale aj zverovať pod ochranu.”
Kňaz tiež vysvetlil, že tieto dva výrazy sa v skutočnosti prelínajú: “Tieto výrazy sú aj rozdielne, aj sa prelínajú. Vo výraze „zverenie“ môžeme badať dôraz skôr na vnútorný pohyb smerom k Márii, na dôverný vzťah s ňou. Vo výraze „zasvätenie“ môžeme zas vnímať dôraz na spočinutie v dôvernom vzťahu s Máriou v jej nepoškvrnenom Srdci, určité mystické vystúpenie do jej zasvätenia sa trojjedinému Bohu. Preto chcieť z liturgických dôvodov vyčiarknuť výraz „zasvätenie“ a nahradiť ho výrazom „zverenie“ by bolo z pastoračného hľadiska ochudobnením hĺbky nášho dôverného vzťahu k Panne Márii a skrze ňu i k Bohu.”
Záverom kňaz cituje apoštolský list Jána Pavla II. O ruženci – Rosarium Virginis Mariae (RVM): “Čím viac je srdce zasvätené jej, tým viac je zasvätené Ježišovi Kristovi“.
Reakciu Alojza Hlinu zdieľala aj stránka Reštart KDH, ktorej admin sa nazdáva, že Kotleba nemá právo zasväcovať ľudí, čo žijú na Slovensku, nakoľko tu sú aj ateisti, moslimovia a židia. No vyvstáva tak následne aj napríklad otázka patrónstva Sedembolestnej Panny Márie – ako patrónky Slovenska, keď tu nežijú len kresťania…
Zaujímavosťou je, že kým KDH sa akosi nechce jasne vyprofilovať ako prísne konzervatívna strana ale skôr stredopravá strana na vzor nemeckej CDU, zasvätením a verejným hlásením sa ku katolicizmu Kotleba pravdepodobne nezískava hlasy len veriacich ľudí, ale zrejme evanjelizuje aj svojich neveriacich prívržencov, ktorí v komentároch k tejto udalosti hodnotia jeho gesto ako zaujímavé či “autentické”.
Ako sa chce KDH profilovať, je zaujímavé sledovať tu:
Marína Kovačičová