Bratislava 22. októbra 2021 (HSP/Foto:TASR – Michal Svítok, Jakub Kotian)
Dnes už môže zvolávať na demonštráciu za návrat „slušnosti, ľudského porozumenia a zdvorilosti“ asi ktokoľvek. Aj podľa Eduarda Chmelára najvulgárnejší režisér slovenského showbiznisu Nikita Slovák, ktorý by za normálnych okolností stál niekde na periférii spoločnosti bez povšimnutia. Nie však v dnešnom svete a v dnešnej situácii
Nikita Slovák je podľa Chmelára vulgárny človek, ktorý vo svojich vyjadreniach používa toľko urážok a vulgarizmov, že ho Facebook blokuje dokonca častejšie ako Trumpa, Bukovského a Čarnogurského dohromady. Je to agresívny podivín, ktorý by mal byť podľa neho pod ochrannou liečbou alebo vo väzení, no namiesto toho je hviezdou liberálnych médií. A ak tento človek zvoláva demonštráciu za návrat slušnosti, ľudského porozumenia a zdvorilosti, tak sa Chmelár obáva, že na Slovensku je už možné asi všetko.
„Tentoraz však podľa mňa prekročil medze príčetnosti. Spolu s Dorotou Nvotovou nakrútil videoklip Balada o Jánovi a Martine, v ktorom pozýva ľudí na demonštráciu ‚Dokončime to‘. V patetickej piesni s mizerným rytmom spieva Dorota Nvotová, – ‚Životy nás všetkých preťali výstrely/ vtedy na nás všetkých v maske vrah zacielil‘ – so záberom na vyškerenú tvár Roberta Fica. Keď sa cielene snažíte vyvolať nenávisť voči jednej osobe alebo strane konšpiráciou, ktorá sa nezakladá na faktoch a na pravde, je to dosť podlý spôsob politického boja,“ upozorňuje Chmelár.
„Obzvlášť v čase, keď vyšli najavo podvody s financovaním schránkových firiem z pandemickej pomoci. No táto „bezcharakterná zlodejina“ ostáva takmer bez povšimnutia, pretože naši ‚umelci‘ sa stále priživujú na nenávisti voči Robertovi Ficovi. Ako typický príklad posadnutosti Ficom Chmelár uviedol Veroniku Remišovú. Tá Fica obvinila aj z výtržností na štadióne počas zápasu Slovana Bratislava a Spartaka Trnava, lebo vraj Fico vyvoláva nenávisť.“
Časť umeleckej obce dnes mlčí. Kde je Richard Stanke, kde sú všetci tí umelci, ktorí vrieskali na tribúnach?
„Ale považujem za choré, ak v stave rozvráteného štátu na pokraji bankrotu, časť umeleckej obce, ktorá sa jednostranne angažovala za pád Ficovej vlády, dehonestovala ministerku kultúry Laššákovú aj ako ženu a nariekala nad stavom svojich účtov, dnes mlčí alebo za jediný problém považuje – Fica. Kde je Richard Stanke, kde sú všetci tí umelci, ktorí vrieskali na tribúnach, no práve v súčasnosti, keď čelíme rozkladu kultúry a na čele rezortu stojí najneschopnejšia ministerka v dejinách, úplne onemeli?“ pýta sa Chmelár. Poukazuje práve na vyjadrenia spomínaného liberála Nikitu Slováka, ktorý sa pri kritike ministerky kultúry Milanovej zmohol len na argument, že veď mu sľúbila, že urobí čo je v jej silách. Od takýchto ľudí potom nie je možné očakávať, že budú namiesto kopania do Fica bojovať za kultúru.
„Potom tu z toho vznikajú takéto psychotické rozoštvávania spoločnosti, ktoré paradoxne vyvolávajú ľudia od kultúry, hoci s kultúrou nemajú nič spoločné. Aj vás prosím, aby ste sa nedali strhnúť nenávisťou, to je to, čo by chceli, aby mohli na vás ukazovať prstom a štylizovať sa do falošnej pózy svedomia národa. Našou odpoveďou by malo byť pohŕdanie a ignorovanie tohto diskurzu, toto nie je naša cesta, oni chcú kultúrne vojny, my chceme súdržnú a spravodlivú spoločnosť pre všetkých. … My dnes nepotrebujeme dokončiť nejakú politickú pomstu, ale obnoviť ľudské vzťahy a usporiadať ich novým spôsobom,“ zdôraznil na záver Eduard Chmelár.