Bratislava 25. júla (TASR) – Nesúhlasíme so zavedením nových predpokladov pre prijatie žiaka do jednotlivých typov a druhov stredných škôl. Upozorňujeme na skutočnosť, že v prípade športových gymnázií alebo škôl umeleckého zamerania, je jedným z hlavných kritérií nadanie. Úpravu podmienok stanovením maximálneho priemerného prospechu žiaka pre prijatie na takéto školy – priemer nie horší ako 2,0 považujeme za neprijateľné.
Upozorňujeme na konflikt záujmov, a preto nesúhlasíme s pridelením navrhovaných kompetencií Krajským školským úradom, nakoľko vydávaním či nevydávaním súhlasu zriaďovateľom súkromných a cirkevných škôl s počtom tried prvých ročníkov bude samosprávny kraj rozhodovať o počte tried pre nasledujúce prijímacie konanie stredných verejných škôl, ktorých je on sám zriaďovateľom, a tak je dôvodné predpokladať, že v takomto prípade cieľavedome uprednostní strednú školu, ktorej je sám zriaďovateľom.
Nakoľko cieľom odborného vzdelávania a prípravy má byť príprava na výkon povolania a odborných činností, majú byť vypracované aj nové vzdelávacie programy strednej odbornej školy vrátane praktického vyučovania. Veľký dôraz by mal byť kladený na získanie zručností a praktických skúseností. Sme toho názoru, že je potrebné zvýšiť kompetencie riaditeľov týchto škôl, pri zohľadnení rámcových učebných plánov, napr. zaviesť povinné vyučovanie 2. cudzieho jazyk na strednej odbornej škole s vyučovacím jazykom národnostných menšín, prispôsobiť požiadavkám školy počet hodín vyučovania dvoch cudzích jazykov na národnostných školách a rozhodnutie o vyučovaní 2. cudzieho jazyka na týchto školách ponechať na rozhodnutie riaditeľa školy.
Odporúčame zadefinovať kvalifikačné štandardy – požiadavky zamestnávateľov na kompetencie, zručnosti a vedomosti žiaka v záujme vykonávania kvalitnej práce na danej pracovnej pozícii. V Slovenskej republike za posledných 20 rokov neboli a do dnešného dňa nie sú vypracované prognózy, potrieb trhu práce. Problémom najmä národnostného stredného odborného školstva je nedostatok až absencia odborných učebníc vo vyučovacom jazyku školy.
Arpád Érsek, poslanec NR SR