Autori správy uvádzajú, že pokus o vzdelávanie sa u drvivej väčšiny z 1800 aktívnych imámov vymkol akejkoľvek kontrole. Snaha posilniť akademické vzdelávanie v islamológii s cieľom pracovať na deradikalizácii končí účasťou študentov-imámov, ktorí sa na kurz dostavia, aby protestovali proti univerzitnému výkladu koránu. Vzdelávanie organizované štátom odmietajú ako celok. Univerzitní učitelia narážajú čím ďalej tým viac na rastúci odpor, uvádza správa.
Správa navrhuje aj opatrenia, ktoré denník nazýva „karikatúrou francúzskej administratívnej vízie“. Prvým opatrením je posilnenie výuky arabského jazyka v diverzifikovanej forme, nielen výlučne ako náboženského jazyka islamu. Správa požaduje takisto posilnenie diverzifikovanej islamológie,nakoľko Francúzsko v tejto oblasti veľa stratilo v porovnaní so silou islamských štúdií v anglickom jazyku.
Čo sa týka samotného vzdelávania imámov, správa vyzýva zodpovedných predstaviteľov kultu ku zjednoteniu obsahu a úrovne náboženského vzdelávania, vzhľadom na existenciu rôznych antagonistických teologických škôl.
Správa víta existenciu univerzitného vzdelávania v oblasti náboženstva a laicity. Cieľom je lepšia adaptácia a prispôsobenie sa miestnym podmienkam. Celkovo existuje 14 takýchto kurzov financovaných ministerstvom vnútra a zameriavajú sa na socio-historický kontext, právo a francúzske inštitúcie.
Tieto krátkodobé kurzy navrhnuté tak, aby oboznamovali zahraničných imámov s francúzskym kontextom, sa však míňajú účinku aj kvôli jednoduchému dôvodu: imámovia rozumejú veľmi zle francúzsky, kedže ide o jazyk, ktorý nepraktizujú, takže sa aj málo z nich na takýto kurz prihlási.
Katarína Hanzlíková