Berlín 1. septembra 2015 (HSP/Foto:TASR/AP-Erik Schelzig)
Slovensko si už dávnejšie zaslúžilo označenie „svetového automobilového tigra“. Automobilovému biznisu sa u nás darí – možno najlepšie v celej Európe. Onedlho pribudne ďalšia automobilka. Čuduj sa svete, ale v Nemecku je situácia úplne opačná…
Nemci nemajú najlepšie časy. Spomaľovanie hospodárskej expanzie v Číne a ďalších rozvíjajúcich sa krajinách podkopáva rast nemeckých automobiliek. Ich predaj na čínskom trhu podľa údajov poradenskej spoločnosti EY v druhom štvrťroku klesol o 6 percent. Nemeckí výrobcovia už navyše čelia dlhší čas prepadu dopytu po automobiloch na trhoch v Rusku a Brazílii. Jednoducho, kríza je tu.
„Silná závislosť nemeckých automobiliek na čínskom trhu by sa teraz mohla stať Achillovou pätou,“ domnieva sa analytik EY Peter Fuss. Napríklad na celkovom predaji nemeckého automobilového koncernu Volkswagen sa Čína v druhom štvrťroku podieľala 36 percentami. Odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöfferom podľa agentúry DPA predpokladá, že predaj automobilov v Číne v budúcom roku klesne kvôli slabému rastu tamojšej ekonomiky a výkyvom na finančných trhoch.
„Všetci, ktorí majú v Číne zvlášť silnú pozíciu, sa budú musieť v budúcom roku zmieriť s poklesom ziskov,“ predpokladá Ferdinand Dudenhöfferom. Upozornil, že vzhľadom na nepriaznivý vývoj čínskej ekonomiky nie je vylúčené, že čínsky automobilový trh klesne už v tomto roku.
A čo môžeme očakávať na Slovensku? „Automobilový priemysel je naším najdôležitejším priemyselným odvetvím a výrazne sa podieľa na našom celkovom exporte. Zároveň Čína je, vzhľadom na svoju ľudnatosť, jedným z najdôležitejších trhov pre automobilový priemysel. Všetko však závisí od toho, aké veľké spomalenie hospodárstva Číny nakoniec v skutočnosti bude,“ uviedla Dominika Ondrová, analytička Poštovej banky.
Experti pripomínajú, že Čína v roku 2009 vďaka silnému rastu predaja vystriedala Spojené štáty na pozícii najväčšieho automobilového trhu sveta. Vlani však rast predaja automobilov v Číne prudko spomalil na necelých sedem percent z takmer 14 percent v roku 2013. Čínske združenie výrobcov automobilov (CAAM) v júli predpovedalo, že tohtoročný rast dosiahne iba tri percentá. Celkový objem čínskeho dovozu sa v júli medziročne znížil o 8,6 %, pričom import do Číny medziročne klesá celý tento rok. 12-mesačný priemer medziročnej zmeny dovozu do Číny dosahuje -8,4 %, ešte vlani sa pohyboval v kladných číslach.