Žilina 11. marca (TASR) – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) má po najničivejšej zime v jeho desaťročnej existencii v kritickom stave 85 kilometrov (km) ciest. Ich opravu chce zrýchliť vďaka nákupu nových strojov, takzvaných infražiaričov a zintenzívnením práce cestárov mimo dopravnej špičky a cez víkendy. Na tlačovej konferencii o tom dnes informoval predseda ŽSK Juraj Blanár.
Najhoršie sú podľa neho úseky na cestách II/583 zo Žiliny do Terchovej a Zázrivej, II/520 v Oravskej Lesnej, na ceste II. triedy okolo Liptovskej Mary a na starej ceste I/18, na Kysuciach je v zlom stave viacero ciest, na ktorých sa robila kanalizácia a majú neúplný koberec. „S minulou zimou to boli dve najničivejšie zimy. Predovšetkým je to počet mrazivých dní, ktorých bolo v minulom roku 75. V tomto roku zatiaľ 70, ale vyzerá, že ešte budú ďalšie. A viac ako 32 až 36 ľadových dní, to znamená s mínusovou teplotou celých 24 hodín. Táto zima bola ešte o to ničivejšia, že sme mali nepomerne viac zmrazovacích cyklov, kde sa striedala mínusová teplota s plusovou. A to spôsobilo výskyt množstva výtlkov na našich cestách II. a III. triedy, ale aj na cestách I. triedy, ktoré patria štátu,“ povedal Blanár.
Doplnil, že minulý týždeň dvakrát zasadal krízový štáb ŽSK, na ktorom rozhodli o nákupe strojov na operatívne opravovanie ciest klasickou metódou a dvoch infražiaričov. „Ide o novú technológiu, ktorá je použitá v našom kraji ako prvá na Slovensku. Infražiariče umožňujú opravovať cesty nepomerne kvalitnejšie, aj pri mínusových teplotách a skrátia čas opravy z 30 na 15 minút. Motoristi sa veľakrát sťažujú, pretože po dvoch týždňoch po oprave studenou technológiou je výtlk opäť vybitý. Po oprave infražiaričom nám dáva výrobca záruku až tri roky,“ uviedol predseda ŽSK.
Správa ciest (SC) ŽSK podľa neho využívala tri infražiariče v skúšobnej prevádzke už od decembra 2012. „Uvoľňujeme 204.000 eur na nákup výrobní asfaltových zmesí a infražiaričov. SC ŽSK rovnako bude nakupovať finišér, vibračný valec a frézu na to, aby sme mohli opravovať nielen výtlky, ale aj koberce,“ dodal Blanár.
Na opravu výtlkov minula počas minuloročnej zimy SC ŽSK viac ako 4350 ton asfaltovej zmesi, počas tohtoročnej zimy to bolo 5450 ton. Podľa generálneho riaditeľa SC ŽSK Ivana Fábryho je oprava výtlkov infražiaričmi o tretinu lacnejšia ako oprava bežne používanou metódou v tomto ročnom období. „Je to metóda tepla. Asfalt je nahriaty, netreba zarezávať povrch. Rozleje sa s okolím a urobí celistvú, kontinuálnu hmotu na povrchu cesty. Zjavná technická výhoda je, že cez škáry, ktoré bežne vznikajú pri zarezávaní, sa voda ani ľad nedostanú a cestu by nemalo roztrhnúť, nemala by pracovať pri teplotných zmenách,“ dodal Fábry.
UPOZORNENIE: TASR ponúka k správe zvukové záznamy.