Agentúra zistila, že sociálna sieť zostavuje, ukladá a využíva informácie o používateľovi na reklamné účely bez predchádzajúceho získania oprávnenia. Spoločnosť Facebook sa naopak ohradila, že “pri všetkej úcte nesúhlasí” s rozhodnutím agentúry a ako plánuje odvolať sa proti pokute.
“Ako sme informovali AEPD, sú to užívatelia, ktorí sa rozhodnú, aké informácie chcú pridať do svojho profilu a zdieľať ich s ostatnými, napríklad s ich náboženstvom,” vysvetľuje sociálna sieť prostredníctvom písomného vyhlásenia s tým, že tieto informácie nepoužíva na zobrazovanie konkrétnych reklám pre svojich používateľov.
Ako teda uvádza denník El País podľa zverejneného rozhodnutia od AEPD, spoločnosť Facebook získala informácie o ideológii, pohlaví, náboženskom presvedčení, o osobných záľubách a navigácii svojich používateľov bez toho, aby najprv získala “jednoznačný súhlas”. Preto sa dopustila dvoch vážnych priestupkov a jedného veľmi vážneho porušenia španielskeho zákona o ochrane údajov, čo znamená dve pokuty vo výške 300 000 eur a tretiu pokutu vo výške 600 000 eur.
Podľa AEPD sú tiež zhromažďované aj ďalšie údaje vyplývajúce z interakcie medzi používateľmi webových stránok a webovými stránkami tretích strán bez toho, aby bolo jasné, ktoré informácie o nich Facebook zhromažďuje a ako sa budú používať.
Osobné údaje používateľov nie sú úplne odstránené, keď už nie sú užitočné na účely, na ktoré boli zhromaždené, ani keď ich používateľ explicitne požiada o ich vymazanie. Keď používateľ sociálnej siete odstráni svoj účet a žiadosti o vymazanie ich údajov, spoločnosť Facebook zachytáva a spracúva údaje ďalších 17 mesiacov prostredníctvom súboru cookie z ukončeného účtu.
Okrem Španielska nariadili spoločnosti Facebook pokuty už minulý rok v Belgicku, vo Francúzsku bola v máji udelená maximálne prípustná pokuta vo výške 150 000 eur za rovnaké porušenia, ktoré teraz požadujú španielske orgány.