Svet 13. marca (HSP/stoplus)
Najmä USA ich využívajú k rýchlym zásahom s jednou veľkou výhodou: pilot stroja nie je pri bojovej akcii ohrozený
Na pozemných základniach, na mori i vo vzduchu pokračujú pilotné testy prototypu X-47, možného nástupcu bombardéra B-2. Na rozdiel od neho ide o bezpilotné lietadlo – dron.
Úloha diaľkovo riadených lietadiel – nazývaných tiež drony – sa počas posledných rokov niekoľkonásobne zvýšila. Najmä USA ich využívajú k zabíjaniu nepohodlných osôb rôzne po svete s jednou veľkou výhodou: pilot stroja nie je pri bojovej akcii ohrozený. Jedným z mnohých vyvíjaných či testovaných dronov novej generácie je Northrop Grumman X – 47.
Úspechy na mori
X – 47 svojím tvarom na prvý pohľad pripomína známy “neviditeľný” bombardér B – 2. K jeho konštrukcii boli využité kompozitné materiály, znižujúce váhu stroja. Celkom boli zatiaľ vyrobené dva varianty A a B. Prvý – označovaný ako Pegasus – vzlietol už v roku 2003, v súčasnej dobe je však v plnom testovaní jeho nástupca.
Variant B sa vyznačuje skladacími krídlami a schopnosťou štartovať a pristávať na lietadlových lodiach. Prvýkrát to lietadlo dokázalo na palube USS George HW Bush v máji minulého roku, v súčasnej dobe pokračujú testy na USS Theodore Roosvelt. Lietadla dosahujú maximálnu rýchlosť Mach 0,9 už úspešne vyskúšalo tankovanie za letu a má za sebou viac ako stovku letov .
Northrop Grumman plánuje ešte stavbu ďalšej, výrazne väčšej varianty označovanej písmenom C, ktorá by mala mať výrazne väčšiu nosnosť a rozmery – rozpätie krídel by malo byť cez päťdesiat metrov. Z radu X – 47 by potom mali vzniknúť stroje, ktoré by do služby vstúpili v roku 2019.