Bratislava 26. septembra (TASR) – Od januára budúceho roka sa rozšíri sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov. Zároveň sa zavedie plošný zákaz pre kamióny na jazdu po cestách III. triedy. Tieto a ďalšie opatrenia súvisiace s výberom mýta dnes odsúhlasila vláda v zákone o výbere mýta a viacerých vykonávacích predpisoch.
"Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.
V prípade ciest tretej triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. "Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií," dodal Kóňa. Tie na to neboli podľa jeho slov technicky a konštrukčne prispôsobené. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Zároveň prejdú zmenou aj mýtne sadzby. Od januára 2014 začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. "Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá," vyčíslil Kóňa.
Naopak, priplatia si tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park. Zvýši sa tiež mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Cieľom je podľa ministerstva to, aby autodopravcovia preferovali diaľničnú sieť a nesnažili sa ju obchádzať po cestách I. triedy vedúcich aj cez mestá a obce.
"Dopravcom sme vyhoveli aj v zavedení zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov," skonštatoval hovorca rezortu. Množstevné zľavy budú mať výhodnejšie nastavané podmienky pre nákladné autá s nosnosťou od 3,5 tony do 12 ton, pretože spôsobujú menšie opotrebenie ciest.