Praha 12. mája 2016 (HSP/Foto:TASR- Pavol Ďurčo)
Deti sú vonku čím ďalej tým menej a lepšie to možno už ani nebude. Český detský psychológ Václav Mertin si myslí, že nedostatok času, ktorý deti strávia vonku, jednoznačne nepôsobí priaznivo. Jediné riešenie je podľa neho viesť deti k aktivitám. Rozumní rodičia to riešia tak, že ich deti navštevujú viac krúžkov a posielajú ich na bicykel či berú ich do prírody. Iná cesta totiž podľa Mertina nie je.
Z prieskumu nadácie Premeny Karla Komárka uskutočneného na 1515 českých deťoch vo veku 7 až 15 rokov a rovnakom počte rodičov, ktorý po prvýkrát mapuje koľko času, kde a ako deti trávia a čo si o tom rodičia myslia, sa viac než polovica detí nedostane v priebehu celého týždňa vôbec do prírody, píše server Lidovky.cz.
Riaditeľka nadácie Jitka Přerovská si pri to myslí, že nevyužité je práve prostredie školy, kde 97 percent z nich má vo svojej blízkosti záhrady a ihrisko.
Čas, ktorý školák strávi pri počítači a hrách na ňom, je takmer trojnásobný než ten, kedy je vonku. Toho, že deti trávia mnoho času pri počítači, tablete, či smartfóne, sú si vedomí aj samotní rodičia. K televízii sú ale rodičia oveľa zhovievavejší.
„Doba sa mení, rodičia sa oveľa viac boja a terén je menej bezpečný. To, že si skôr deti vyšli pred dom a normálne sa hrali, je dnes ťažké. Plôch, ktoré sú voľné a kde môžu napríklad olamovať kríky a nikto ich za to nevykričí, ubúda,“ zverejnil portál Lidovky.cz tvrdenie psychológa.
V prípade, že deti nemajú príležitosť pre pohyb, strávia viac času pri počítači. Motivovať k pohybu ich majú nielen rodičia, ale aj škola. Cesta totiž podľa Mertina vedie cez aktivity, pri ktorých nejde o výkon. Ide o to zabaviť sa. Psychológ však podotýka, že dnešná telesná výchova je skôr o zabehnutí osemstovky v určenom čase.
Deti preto potrebujú príležitosť naučiť sa rôzne aktivity práve, keď sú malé a nevadí im, že niečo nevedia. Horšie to je totiž v neskoršom veku, kedy je pre nich ľahšie zostať sedieť doma, napríklad pri počítačových hrách, ako sa niekde strápňovať.