Bratislava 4. mája 2021 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)
Verejní obstarávatelia a obstarávatelia budú od 2. augusta 2021 povinní pri zadávaní nadlimitnej zákazky dodržať minimálny percentuálny podiel ekologických vozidiel. Ide o emisné či bezemisné osobné vozidlá, mikrobusy a nákladné autá do 3,5 tony. Parlament schválil vládny návrh zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy. Povinnosť sa bude vzťahovať aj na objednávateľov pri zabezpečovaní služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave
Minimálny podiel ekologických vozidiel bude treba dodržať aj pri lízingu, splátkového predaja či prenájmov. Ak verejní obstarávatelia, obstarávatelia alebo objednávatelia porušia túto povinnosť, Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) im môže uložiť pokutu. V kategórii vozidiel M3 a trolejbusov pôjde o pokutu do výšky 1 milión eur. V prípade kategórie vozidiel M1, M2 a N1 do 500-tisíc eur v a do 300-tisíc eur v prípade kategórie vozidiel N2 a N3.
Návrh zákona zároveň podporuje zámer Slovenska dosiahnuť znižovanie emisií skleníkových plynov o minimálne 40 percent do roku 2030 a zvýšiť podiel spotreby energie z obnoviteľných zdrojov aspoň o 27 percent. Schválením návrhu zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy z dielne ÚVO zároveň vyjadrili poslanci súhlas aj s dosiahnutím aspoň 27 percent úspor energie a zvýšenia energetickej bezpečnosti, konkurencieschopnosti a udržateľnosti v EÚ. Zákon by mal podľa úradu aj posilniť konkurencieschopnosť priemyselného odvetvia výroby ekologických vozidiel.
Výber z rôznych druhov ekologických vozidiel
Schválený zákon bude mať vplyv aj na verejný rozpočet, keďže výdavky budú závisieť od druhu obstarávaného ekologického vozidla a jeho pohonu. Verejní obstarávatelia si budú môcť vybrať rôzne typy vozidiel, a to LPG, CNG, hybridné vozidlo, plug-in hybridné vozidlo, elektrické vozidlo, vodíkové vozidlo či vozidlo na tekuté biopalivá. Ako upozorňuje ÚVO, dopad na rozpočet je podmienený aj výberom konkrétnej továrenskej značky ekologického vozidla a konkrétnym modelom. Platí to nielen pre náklady spojené s nákupom ekologického vozidla, ale aj s jeho prevádzkou.
Rovnako bude mať vplyv na rozpočet aj kúpa ekologických autobusov, ktoré sú oproti dieselovým drahšie. Kým cena CNG autobusov je na úrovni 115 percent ceny dieselového autobusu, batériové elektroautobusy sa pohybujú na úrovni 200 – 250 percent ceny dieselového autobusu. Vodíkové autobusy sú až na úrovni 300 až 400 percent ceny dieselového autobusu. Ceny autobusov na kvapalné biopalivá sú na úrovni 105 percent ceny dieselového autobusu. ÚVO však počíta s postupným znižovaním ceny ekologických vozidiel.