Londýn 14. novembra 2017 (HSP/Foto: TASR/AP- Erland Vin berg/TT via AP)
Únava nesie zodpovednosť zhruba za pätinu všetkých dopravných nehôd, a zásadným faktorom je tak napríklad v nákladnej doprave. Znížiť nepriaznivú štatistiku by mohla nová hlasová analýza, ktorá sa zameriava aj na tie najjemnejšie zmeny, a dokáže tak presne určiť mieru vyčerpania, informuje portál Českej televízie.
Počiatočné experimenty skúmali, ako sa hladina únavy mení s nedostatkom spánku. Účastníci zostávali v bdení 60 hodín a v pravidelných intervaloch prečítali predložený text, čím sa skúmali zmeny v hlase s rastúcou dĺžkou bdenia.
Vedci z University College v Londýne (UCL) najnovšie vyvíjajú zariadenie na monitorovanie úrovne únavy na základe rozboru hlasu, ktorý kvôli únave zvykne byť hlbší a útržkovitejší. V takomto prípade počítačový model určí, že na základe zmien hlasu vodič nie je schopný riadiť.
“Snažíme sa vytvoriť model ľudského hlasu tým, že vytvoríme niekoľko nahrávok za určité časové obdobie. Môžeme vidieť tieto veľmi jemné zmeny, ku ktorým dochádza aj počas jedného dňa, dokonca aj v rámci jednej zmeny práce, môžete vidieť zmeny charakteristík hlasu,” vysvetľuje vedúci projektu profesor Mark Huckvale.
Konečná verzia pravdepodobne bude obsahovať mikrofón vo vozidle pripojenom k palubnej doske vodiča. Keď sa vodič spojí s centrálou, jeho hlasový záznam a prípadné zmeny budú monitorované softvérom, na základe čoho bude upovedomený, aby vozidlo zastavil a urobil si prestávku. Každé zariadenie by malo byť prispôsobené jednotlivcovi, pretože u každého sú špecifické zmeny v jeho hlase.
“Cieľom nie je rušiť vodiča vo vykonávaní jeho práce, je to jednoducho ochrana zdravia vodiča a bezpečnosť vozidla,” podotýka Huckvale. “Skúmaním hlasu človeka a budovaním modelu zisťujeme, ako sa mení. A to nám umožňuje povedať, že v tomto konkrétnom bode je viac či menej unavený a či je schopný ďalej pracovať,” pokračuje a dodáva, že existuje už aj kontrola bdelosti vodiča pomocou kamery monitorujúcej jeho oči, ktoré keď zavrie, signalizuje poplach.