Bratislava 27. september 2022 (Foto: Facebook)
Eduard Chmelár označil Mareka Vagoviča za politicky zaujatého žurnalistu v konflikte záujmov a bez známok novinárskej etiky. Viacerí vyzývajú RTVS, aby si to s plánovanou reláciou Vagoviča rozmyslela, hovorí sa o korupčnej kauze. O čo ide? V reklamnom klipe, ktorý pre Vagovičovu knihu Padreho klan natočila marketingová agentúra, účinkuje tá istá dodávka, ktorou viezli Roberta Kaliňáka do väzby a veľmi pravdepodobne aj praví kukláči z NAKA
Vec vytiahla na svetlo sveta redakcia Plus 7 dní a písala o nej aj M. Kernová z portálu O médiách. Venovali sa jej aj Pravda a Hlavné správy. V obsiahlom statuse na sociálnej sieti na “mediálnu búrku” zareagoval Marek Vagovič. Hneď v prvom odstavci označil týždenník Plus 7 dní za predĺženú ruku ľudí, podozrivých zo závažnej trestnej činnosti. Knihu, natáčanie klipu s rekvizitami, autami a policajnými príslušníkmi označil za súkromnú záležitosť, ktorú nemusí vysvetľovať. Oveľa viac priestoru venuje vysvetleniu, prečo zložil telefón. Na opakované otázky novinárov, ako je možné pre súkromnú aktivitu získať autá, vybavenie a príslušníkov NAKA odpovedá: “Naštudujte si to.” Podľa neho je to nekompetentná otázka a uvádza niekoľko príkladov, kedy polícia aj s technikou účinkuje v TV seriáloch či filmoch. “Nie je to nič výnimočné, preto je zarážajúce, že niekto mi chce za túto pseudokauzu nasadiť psiu hlavu.”
Status je naozaj rozsiahly, ale ak je vec naozaj triviálna, prečo v ňom Vagovič neodpovie na dookola kladenú otázku? Ako je možné zariadiť, aby sa technika a ľudia z polície zúčastnili súkromnej aktivity? Veď sa s tým Vagovič v podstate pochválil na začiatku sám, vďaka ním zverejnených fotografiám sa prišlo na to, že ide policajnú dodávku. Vagovič by mal poskytnúť jasné vysvetlenie, píše Kernová. “Lebo upozorňovať na korupciu, štátnu mafiu a pri tom sa tváriť, že policajné auto, a možno aj ľudia z polície v jeho reklame, je jeho súkromná vec, je ďaleko od podstaty fungovania nezávislého investigatívneho novinára. Zatiaľ to vyzerá na papalášske maniere známeho novinára a prešľap niekoho z polície.”
“Redaktorka argumentovala aj odkrytou ešpézetkou, o čom som tiež netušil, ani som to nemal v danej chvíli ako overiť. Myslel som si, že v klipe je zakrytá. Agentúra, ktorá zastrešovala výrobu videa, ju vzápätí prekryla. Určite nie preto, že by som chcel zatĺkať, že ide o policajné auto. Dôvodom bol banálny fakt, že ešpézetky sa zvyknú zakrývať. Došlo skrátka k technickej chybe, ktorá bola po upozornení promptne odstránená. Následne sa ma novinárka spýtala, či som teda využil policajnú techniku a kukláčov. Keďže kniha aj promo s tým spojené je moja súkromná aktivita, nevidel som dôvod, prečo by som to mal bližšie vysvetľovať. Nie som predsa verejný činiteľ a všetky náklady, ktorých súčasťou je aj práca grafikov, editora, jazykovej korektorky, marketingovej agentúry či samotnej tlače knihy, hradím z vlastných peňazí,” bráni sa Vagovič a dodáva:
“Vzápätí som zložil telefón, pretože sme vchádzali do areálu koncentračného tábora. Keď sme sa na druhý deň vracali na Slovensko, prepukol u mňa covid. Domov som šoféroval s vysokými horúčkami. Po príchode som zaľahol do postele, z ktorej som sa niekoľko dní prakticky nepohol. Prebral ma až manipulatívny článok v pluske, z ktorého som vyšiel ako arogantný klamár, ktorý zatĺka, že využil policajné auto.”
Vysvetlil, že reagoval veľmi stroho lebo mal covid a cítil sa mizerne. “Hoci som sa kvôli covidu cítil mizerne, napísal som jej správu, že už ani nebudem reagovať, keďže si názor vytvorila sama. Upozornil som ju, v čom sa mýli a odporučil jej, aby si lepšie naštudovala problematiku.Redaktorku to popudilo, bola oprsklá a predpojatá, pričom mi poslala ďalšiu batériu sugestívnych a nekompetentných otázok. Okrem iného ju zaujímalo, či za mnou prišla polícia vo veci traileru sama… Moju reakciu, samozrejme, nezverejnila. Článok akurát doplnila o vetu, že som jej vraj poslal niekoľko osobných invektív. A dodala, že som stále neodpovedal na jej otázky. Profesionalita par excellence.”
Vagovič tvrdí, že mu polícia vyhovela podobne ako v iných prípadoch, kedy boli jej ľudia, respektíve technika využité pri nakrúcaní celovečerných filmov alebo seriálov. Konkrétne napríklad Čiara alebo Amnestie. Novinár tiež odmietol, že by spolupráca s políciou mala vplyv na jeho nestrannosť.