Bratislava 7. apríla 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR-Hublot via AP Images)
Ešte pred 15 rokmi boli okružné plavby po svetových moriach a oceánoch vyhradené len pre úzku skupinu solventných klientov. Z luxusného segmentu sa však za krátky čas stal masový trh pre čoraz väčší okruh cestovateľov. V rozhovore pre TASR to uviedol Jan Bryde zo spoločnosti Poseidon Expeditions.
„”Je to mimoriadny rýchlo rastúci trh, no stále má len relatívne krátku históriu. Pred pätnástimi rokmi to bolo príliš drahé cestovanie. Na trhu sa však objavili viaceré silné americké spoločnosti s množstvom lodí a razom sa všetko zmenilo. Väčšie lode znamenali viac cestujúcich a vďaka tomu vznikol masový trh. Samozrejme, lodné spoločnosti zarábajú aj na tom, že na palubách je množstvo obchodov a doplnkových služieb, ktoré nezahŕňa cena za plavbu, ale sú extra platené. Aj vďaka tomu sú títo lodní dopravcovia vysoko ziskoví,” zdôraznil Bryde, ktorý viedol viac ako štyri desiatky polárnych expedícií.
“Expedície sú malou časťou trhu okružných plavieb. Lode s maximálne stovkou ľudí sa plavia do Grónska, na Severný pól alebo do Antarktídy. V týchto prípadoch sú však ceny vyššie, pretože komfort aj bezpečnostné opatrenia musia byť na maximálnej úrovni.
Rovnako pomer členov posádky a cestujúcich je často 1:1, čo prináša síce rodinnú atmosféru, no aj vyššie náklady,” vysvetlil.
Pre tento typ dovoleniek je veľmi dôležitá bezpečnosť turistov. V roku 2012 došlo k stroskotaniu lode Costa Concordia, ktorá si vyžiadala 32 obetí, a tento prípad stále rezonuje vo verejnosti. Podľa Brydeho sú okružné plavby veľmi bezpečné s prísnymi štandardmi, ktoré sa musia dodržiavať. Haváriu Costy Concordie považuje za hlúpy incident spôsobený ľudským faktorom.
„Ak sa pozrieme na históriu námorných nešťastí, zväčša každému napadnú dva príklady. Prvým z nich je Titanic a druhým Costa Concordia. Oba sa odohrali v rozpätí 100 rokov. To zasa nie je až taká zlá bilancia, ak si uvedomíme, že na súčasných lodiach sa prepravuje obvykle niekoľko tisíc ľudí naraz,“ dodal Bryde.