„V súčasnosti nepodnikáme kroky smerujúce k tomu, aby sme prostredníctvom vojenských manévrov zabezpečili slobodu plavby v Arktíde. Napriek tomu však prístup USA k tejto otázke spočíva v tom, že severná morská cesta musí byť otvorená ako medzinárodný plavebný koridor respektíve tranzitná trasa priamo úmerne k tomu ako dochádza k roztápaniu ľadu. Zatiaľ však nemáme schválený plán, ktorý by počítal s realizáciou vojenských manévrov s cieľom zabezpečiť slobodu moreplavby“, uviedol americký admirál Paul Zukunft.
Paul Zukunft priznal, že pozícia USA v tejto záležitosti naráža na odmietavé stanovisko Ruska, kvôli čomu bude v budúcnosti ešte potrebný „substantívny dialóg“ s Moskvou na túto tému. Paul Zukunft nepochybuje o tom, že severná morská cesta bude využívaná hlavne tankermi prevážajúcimi skvapalnený plyn z ruského prístavného terminálu Sabetta na polostrove Jamal. Rusi budú podľa jeho mienky stále viac využívať výhodu, ktorú im poskytuje každoročné sezónne topenie ľadu, aby čo najviac skrátili cestu na európsky trh. Osobitne sa to týka dodávok skvapalneného plynu z polostrova Jamal, usudzuje americký admirál Paul Zukunft.
U.S. Coast Guard (USCG) je jednou z piatich zložiek Ozbrojených síl Spojených štátov. Jej hlavnou úlohou je vynucovanie dodržiavania amerických zákonov a ochrana ekonomických a bezpečnostných záujmov USA tak vo vodách Spojených štátov, ako aj v medzinárodných vodách. V mierových časoch je USCG podriadená Ministerstvu vnútornej bezpečnosti. V čase vojny podlieha Námorníctvu Spojených štátov. V súčasnosti v nej slúži viac než 42 000 námorníkov, 1600 lodí a 192 lietadiel. V porovnaní s ruskými kapacitami však USCG výrazne zaostáva v segmente ľadoborcov. Disponuje iba dvoma prevádzkyschopnými staršími ľadoborcami (Polar Star, Healy), zatiaľ čo Rusko bezpečne kontroluje severnú morskú cestu vďaka vysoko efektívnej flotile 41 ľadoborcov, pričom ďalších 11 ruských ľadoborcov bude po dokončení spustených na vodu v najbližších rokoch. Ruské ministerstvo priemyslu zároveň vypracovalo projekt zákona, ktorý nebude umožňovať, aby sa prepravou ropy, plynu a uhlia severnou morskou cestou mohli zaoberať iné ako ruské plavidlá.
Gabriel Gačko