Bratislava 11. decembra (TASR/HSP/Ilustrácia HSP)
Učitelia priniesli Ficovi a Kažimírovi kalkulačku a učebnicu
Učitelia z bratislavských gymnázií premiérovi Robertovi Ficovi a šéfovi rezortu financií Petrovi Kažimírovi (obaja Smer-SD) priniesli kalkulačku a šiestackú učebnicu matematiky. “Priniesli sme dva rovnaké exempláre kalkulačiek a dve rovnaké učebnice premiérovi a ministrovi financií z toho dôvodu, že obidvom pri rovnakom balíku peňazí vychádzajú celkom rozdielne percentá. Tak snáď im to pomôže, aby dospeli k rovnakému výsledku,” povedal po odovzdaní darčekov do podateľne Úradu vlády učiteľ z Gymnázia na Ulici L. Sáru Branislav Kočan.
Učebnicu pre šiesty ročník učitelia zvolili preto, lebo práve vtedy sa deti v škole učia rátať percentá. “Od vlády očakávame to, aby prestali manipulovať verejnou mienkou. Keď jeden deň povie jeden jedno, druhý druhé, mali by si stáť za tým, čo hovoria. Mali by sa s odbormi vrátiť za stôl a predložiť slušnú a serióznu ponuku,” doplnil Kočan s tým, že odovzdávanie kalkulačky a učebnice je iniciatívou asi piatich bratislavských gymnázií.
Nezrovnalosť I. 5 % je podľa Fica 50-60 eur, podľa Kažimíra až 94 eur
Po mimoriadnom rokovaní vlády vo štvrtok (6.12.) Fico vyhlásil, že aj keď školskí odborári neprijali ponuku vlády, kabinet rozhodol o zvýšení platov školských zamestnancov na budúci rok o päť percent. Okrem toho vláda zmenila nariadenie, podľa ktorého majú zriaďovatelia dať od nového roka na platy celý mzdový normatív. Tieto zmeny by podľa premiéra mali priniesť nárast hrubých platov učiteľov o 50 až 60 eur. Na druhý deň minister financií vyhlásil, že platy učiteľov vzrastú na budúci rok oproti tomuto roku v priemere o 94 eur. Fico totiž podľa Kažimíra uviedol to najpesimistickejšie číslo. “Ja som minister financií, vyjadrujem sa z pozície všetkých podkladov, ktoré máme jednak z ministerstva financií, aj ministerstva školstva,” povedal v piatok Kažimír.
Nezrovnalosť II. Koľko vlastne? 5 % podľa Fica, 11,2 % podľa Kažimíra
Ministerstvo financií v reakcii na iniciatívu učiteľov uviedlo, že očakávané navýšenie platov učiteľov v budúcom roku o 11,2 percenta je len odhad, keďže vyčíslená priemerná mzda učiteľov v regionálnom školstve za tento rok vychádza z údajov za prvé tri štvrťroky. “Avšak očakávame len minimálnu odchýlku od uvedeného čísla,” informoval tlačový odbor ministerstva. Učiteľov aj odborárov rezort prosí o trpezlivosť. “Predseda vlády vo štvrtok minulý týždeň uviedol najpesimistickejší variant. Definitívne a na stotinu presne budeme vedieť údaje o dosiahnutej priemernej mzde za rok 2012 potvrdiť v januári,” vysvetlilo ministerstvo.
Nezrovnalosť III. Ktorá hrubá mzda je pravdivá? Ministerská či učiteľská?
Spomínaná zmena nariadenia, ktorú kabinet schválil minulý týždeň, prinesie podľa rezortu priemernú hrubú mzdu na úrovni 896 eur. Keď sa k tomu pridá zvýšenie platových taríf o päť percent priemerná mzda na budúci rok by mala dosiahnuť 934 eur.
Samotný výpočet hrubej mzdy je však problematický. V istom zmysle napriek rozporom môžu mať pravdu obe stránky sporu. Ministerstvo financií vychádza z toho, koľko na učiteľské mzdy uvoľní zo štátneho rozpočtu. Na druhej strane učitelia vyčísľujú svoje mzdy na základe toho, koľko reálne vidia na výplatných páskach a túto štatistiku zachycuje aj ministerstvo školstva. Rozdiely sú pomerne veľké – až 100 eur mesačne.
Priemerná hrubá mzda učiteľov v regionálnom školstve za tento rok je podľa ministra asi 840 eur. Na budúci rok by mala dosiahnuť 934 eur. “Všetci sme sa nad tým pousmiali,” podčiarkol Kočan. Dodal, že sa pýtali aj niektorých riaditeľov bratislavských gymnázií, aké sú priemerné hrubé mzdy ich zamestnancov. “Hovorili nám cifry 720, 740 eur. Takže neviem, odkiaľ pán Kažimír berie tieto čísla,” dodal učiteľ.
Prečo nemôžu dostávať školy peniaze priamo?
V spore o učiteľské platy je teda nanajvýš dôležité, aby ministerstvo financií a školstva dokázali odkontrolovať všetky podriadené kanály, cez ktoré mzdy k učiteľom prúdia od krajských školských úradov cez samosprávu až po samotné školy. Práve niekde tam sa uvedených 8-12 % učiteľských platov stráca. Ministerstvo môže navýšiť mzdové prostriedky a dať učiteľovi hoc aj desaťtisíc eur mesačne, keď sa mu ale cez “úradné sitá” pretlačí iba obligátnych 766 eur, každé úsilie je zbytočné.
Prečo vlastne nemôžu školy dostávať peniaze priamo z ministerstva? Odpovede na to majú politici, ktorí na miestne i krajské školské úrady potrebovali umiestniť príbuzných, známych, sponzorov a členov politických strán. Priestoru na “skrývanie” ľudí i peňazí je v školstve nadbytok. V huriavku okolo učiteľských miezd úplne zanikla problematika reformy rôznych orgánov a podriadených inštitúcií rezortu školstva, ktoré ich zo všetkých ministerstiev najviac.