„V spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom a o. z. Living Memory vznikol projekt Natálka ako reakcia na povolebné obdobie, keď sa do parlamentu dostali ľudia s extrémistickým myslením. Našou snahou bolo vytvoriť dielo, ktoré bude priamo v prostredí mladých ľudí na školách hovoriť o netolerancii a extrémizme a vytvoriť tým predpoklad na diskusiu študentov s odborníkmi na túto tému. Pretože pociťujeme absenciu diskusie s mladými ľuďmi, ktorí môžu byť pod vplyvom netolerantného myslenia,“ uvádza sa v stanovisku.
V stanovisku sa zároveň píše, že „v žiadnom prípade nejde o útok na kresťanské myslenie. Práve naopak. Zmyslom projektu je vytvoriť priestor na uvažovanie o tolerancii a láske k blížnemu. Ak niekto podal podnet na Generálnu prokuratúru SR, tak sa snaží toto predstavenie zdiskreditovať a zastaviť. Domnievame sa, že cieľom takéhoto konania môže byť iba to, aby sa inscenácia plná viery v Boha a dobro, nedostala tam, kam patrí. Medzi mladých ľudí. Predpokladáme, že ďalším dôvodom je zastrašiť učiteľov jednotlivých škôl, aby projekt Natálka do škôl nepozývali.“
„Divadlo sa vyjadruje v metaforách. Ak vám vtrhne do bytu zlodej a zdehonestuje váš byt nápismi a hákovým krížom, tak ho zdehonestuje, či už ste kresťan, žid alebo človek iného vierovyznania. A táto inscenácia je o zničení veriacej rodiny extrémistami. Toto predstavenie sa nedá hodnotiť na základe jednej fotografie,“ uvádza v stanovisku Roman Polák, riaditeľ Činohry SND, ktorý na tlačovej konferencii tiež uviedol, že „celý význam metafory je o tom, že do bytu vtrhnú neonacisti, namaľujú hákové kríže, matka sa modlí k Panenke Márií a dá ju na svoje miesto, za ktorým je už hákový kríž. Je to nádherná metafora o tom, že viera v Boha skrze Matku Božiu prekryje zlo.“
Dramaturgička inscenácie Miriam Kičinová však Cagáňovi vysvetlenie Poláka prvotne neuviedla. Ešter pred podaním podnetu na GP SR po sérii vyhýbavých odpovedí na otázku, aká motivácia viedla tvorcov tejto hry k spojeniu sošky Nepoškvrnenej Panny Márie so symbolom hákového kríža, Cagáňovi položila protiotázku či nevie, že na čele Slovenského štátu stál katolícky kňaz. Podľa Cagáňa tým zrejme myslela Mons. Jozefa Tisa. Následne Kičinová dodala, že napriek tomu v tejto inscenácii nejde o podsúvanie takejto spojitosti.
Chmelár: Sugestívnym spôsobom zvýraznili absurdnosť doby totalitárneho klerikálneho režimu
Ako sa však zdá, postavenie sochy Nepoškvrnenej Panny Márie pred hákový kríž chápe historik Eduard Chmelár odlišne, ako ho prezentoval riaditeľ Činohry SND Polák. Chmelár, ktorý sa predstavenia na gymnáziu v Pezinku tiež zúčastnil, totiž na sociálnej sieti zverejnil stanovisko, v ktorom sa uvádza: „opäť sme tu svedkami snáh o cenzurovanie umeleckého prejavu (podobne ako v prípade zásahu banskobystrického župana Kotlebu, ktorý nechal mocensky ukončiť divadelné predstavenie).“
Ďalej píše: „Umelci majú právo vyjadrovať sa v hyperbolách a symboloch. Navyše v tomto kontexte dosť presných. Niekto sa nám tu totiž pokúša prehlušiť fakt, že Tisov fašistický štát (a pripomeňme: Hitlerov satelit, s ktorým mal podpísanú ochrannú zmluvu, ktorá ho fakticky zbavovala suverenity) bol postavený na totalitárnom režime, ktorý sa opieral o moc katolíckej cirkvi. Fotografií kolaborujúcich a hajlujúcich kňazov a biskupov je toľko, že toto spojenie môže popierať len absolútny ignorant alebo nehanebný luhár. Ja nemôžem za to, že sa slovenská katolícka cirkevná hierarchia s týmto faktom doteraz odmieta vyrovnať a bagatelizuje zločiny svojich pohlavárov z rokov 1939 – 1945, ale táto symbolika je úplne na mieste,“ dodáva.
Aby čitatelia jeho stanovisko k metafore inscenácie pochopili jasne, zhrnul to nasledovne: „Podčiarknuté sčítané: k zneužitiu kresťanských symbolov na šírenie fašistickej propagandy došlo počas vojnového štátu, nie počas pondelkového divadelného predstavenia. Herci sa nijakým spôsobom nedotkli Panny Márie, len sugestívnym spôsobom zvýraznili absurdnosť doby totalitárneho klerikálneho režimu.“
Konferencia biskupov Slovenska a Matica slovenská
Čo teda chceli umelci prvotne metaforou sochy Panny Márie pred hákový kríž študentom povedať? Z rôznych stanovísk to zatiaľ ešte stále nie je zrejmé.
O stanovisko k uvedenej problematike sme tiež požiadali aj Konferenciu biskupov Slovenska. „Predstavenie som nevidel, nepoznám zámer autorov a na primerané posúdenie, žiaľ, nemám dostatok informácií,“ uviedol hovorca biskupov Marek Kramara.
Predstavitelia Matice slovenskej však majú rovnaký názor ako Igor Cagáň, ktorý v tejto veci podal podnet na GP SR. Podľa Viliama Oberhausera, prvého podpredsedu Matice slovenskej, ide o poškodzovanie kresťanov, a preto chce Matica zastaviť rozbehnutú aktivitu a vyvodiť dôsledky voči zodpovedným.
Podľa dostupných informácií si dnes inscenáciu Natálka majú pozrieť študenti na bratislavskom gymnáziu v Petržalke. Dňa 6. marca je predstavenie naplánované na SPŠ Strojníckej v Bratislave a 13. marca na SOŠ, tiež v Bratislave.