Bratislava 26. septembra 2019 (SITA/HSP/Foto:Pixabay)
Slováci míňajú v nákupných centrách približne také isté množstvo peňazí ako v roku 2018. Vyplýva to z piateho ročníka prieskumu nákupných centier Shopping centre index 2019, ktorý realizuje realitno-poradenská spoločnosť CBRE. K výsledku prispeli v kladnom zmysle rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať. Výraznejší rast naopak brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia v podobe e-commerce a retail parkov

Podľa prieskumu je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. „Spomínané retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev,“ konštatuje sa v správe z prieskumu.
Nájomné v nákupných centrách pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. „Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách, sme zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 – 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujeme vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov,“ komentoval výsledky riaditeľ CBRE Branislav Golan.
Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne. Predajne zamerané na špecializovaný sortiment, ako drogérie, hračkárstva alebo kníhkupectvá, sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módnych doplnkov, topánok, kabeliek či šperkov má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Z pohľadu medziročného nárastu nájomného pritom najvýraznejší nárast, a to až o 17 % eviduje prieskum v gastronomickom segmente.
Aktuálna správa Shopping centre index mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 tis. metrov štvorcových nákupnej plochy s takmer 1 200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov zákazníkov, resp. návštevníkov.
CBRE Group je najväčšou komerčnou realitno-poradenskou spoločnosťou na svete. Na Slovensku zamestnáva viac ako 240 zamestnancov v Bratislave, Košiciach a Banskej Bystrici. CBRE tu ponúka širokú škálu integrovaných služieb vrátane transakcií a projektového manažmentu, správy nehnuteľností, investičného manažmentu, posudzovania a ohodnocovania, lízingu nehnuteľností, strategického poradenstva, predaja nehnuteľností, hypotekárnych služieb a služieb rozvoja. Spravuje 22 komerčných a kancelárskych budov.