Prešov 3. februára (TASR) – Výchovu a vzdelávanie detí, ktoré navštevujú Súkromnú základnú školu s materskou školou pre žiakov a deti s autizmom v Prešove, zabezpečuje dovedna 42 pedagogických pracovníkov. Okrem nich so školou spolupracuje ďalších 15 terapeutov.
Riaditeľka školy Eva Turáková vysvetlila, že rovnako ako iné školy majú aj oni svoj vzdelávací program, podľa ktorého postupujú, a ten je okrem toho ešte upravený zvlášť pre každé dieťa.
"Každý deň nám dieťa v procese vzdelávania ukazuje, čo potrebuje, čo je preň dobré, čo mu pomáha. Nie je to jednoduchý proces, učiteľ musí byť vnímavý, pozorný a prispôsobivý," tvrdí riaditeľka školy.
Na dosiahnutie toho, aby sa dieťa dokázalo pohybovať v nejakej spoločnosti, mohlo žiť podľa nejakého režimu, využívajú množstvo podporných terapií pri nácvikoch bežných životných situácií. Základom je žiakov naučiť, aby dokázali odkomunikovať svoje potreby a túžby.
"Mnohé deti s autizmom sú úzkostné a nevedia, čo to je o chvíľu alebo počkaj. My ho môžeme pomocou symbolov naučiť, čo bude po čom nasledovať a že tú svoju vec, o ktorú si požiadalo, dostane a môže byť pokojné. Obrovský problém býva napríklad s čakaním u lekára," vysvetlila riaditeľka.
Na všetky takéto úkony vo veľkej miere využívajú podporné terapie, ktoré realizujú v rámci školy alebo spolupracujú so špecializovaným zariadením. Nechýbajú fyzioterapia, hydromasáž, kranio-sakrálna terapia, arteterapia, ergoterapia, kde sa učia pracovným zručnostiam.
Pred dvoma rokmi sa škole v rámci projektu podarilo získať peniaze na vybavenie multisenzorickej miestnosti. Okrem toho sa tam využívajú špeciálne počítačové programy, interaktívna tabuľa alebo čítacie pero. V neposlednom rade majú svoje nezastupiteľné miesto hipoterapia a kanisterapia.
"Cieľom nadväzovania kontaktu so psom je motivácia a predovšetkým upokojenie dieťaťa. Ono by totiž malo vnímať psa nie ako zviera, ale ako živú bytosť," vysvetlil rehoľný brat Terézius, ktorý sa venuje deťom v rámci kanisterapie.
Mnohé autistické deti radi pracujú s farbami prípadne modelovacou hmotou. Ľudia, keď počujú slovo autista, predstavia si napríklad extrémne schopnosti v oblasti práce s číslami, reprodukciu hudby a podobne. Arteterapeutka Anna Vašková tvrdí, že ona sa s takými prejavmi v praxi zatiaľ nestretla, a to aj vzhľadom na to, že ich deti majú často poruchy mentálne. "Nedá sa povedať, že niektoré z týchto detí nemá talent, to je aj zmyslom terapie. Tá arteterapia odhaľuje veľmi skryté zákutia ľudskej duše. Naše deti veľmi pekne reagujú na niektoré témy, ich práce sa často umiestňujú aj na súťažiach. Zdôrazňujem však, že prvoradý je proces tvorby," doplnila Vašková.
Úlohou fyzioterapeutky Renáty Kanderkovej je pomáhať deťom, ktoré trpia aj telesným postihnutím, zlým držaním tela či zlou chôdzou. Dôležité je naučiť ich veci vnímať dotykom a odbúravať aj strach z neznámych povrchov, ktorý by ich mohol obmedziť v pohyboch.
"Zistili sme, že je veľmi dôležité pri týchto autistických deťoch stále pravidelne počítať, rytmicky, mechanicky počítať do desať. To deti motivuje, vtedy práca ide. Len čo my prestaneme, hneď to vidno, deti sú rozrušené a prestávajú cvičiť," dodala Kanderková. Pripomenula, že autistické deti sú schopné venovať sa aj športovej činnosti, záleží však od postihnutia. Sú deti, ktoré sa naučili napríklad aj lyžovať, ale čo sa týka rehabilitácie, najlepšie je plávanie.
UPOZORNENIE: TASR vydáva k správe zvukový záznam a videozáznam.