Bratislava 19. apríla 2021 (SITA/HSP/Foto:TASR-Martin Baumann)
Ministerstvo dopravy pripravuje schému štátnej pomoci pre železničnú nákladnú dopravu. Ako uviedol v rozhovore pre agentúru SITA a webový portál NašaDoprava štátny tajomník rezortu Jaroslav Kmeť, pomoc bude zameraná na nákup technických zariadení pre kombinovanú dopravu či podporu pri prepravách jednotlivých vozových zásielok. Cieľom ministerstva je aj podpora začínajúcich i existujúcich liniek v systéme nesprevádzanej kontinentálnej kombinovanej dopravy
Ako podotkol Kmeť, o akú sumu pôjde závisí od možnosti štátu a súhlasu politikov. Je však presvedčený, že výrobcovia aj cargo dopravcovia budú spokojní, pretože schéma bola vypracovaná v spolupráci s nimi. Navyše, na tento účel má rezort naplánovanú čiastku z plánu obnovy.
Rezort dopravy vyčlenil v pláne obnovy na intermodálnu dopravu 15 miliónov eur, a to na podporu nákupu intermodálnych prepravných jednotiek, ako sú manipulovateľné návesy či výmenné nadstavby. Rovnako sa podporí z týchto financií aj vznik nových intermodálnych liniek. Rezort chce motivovať dopravcov aj producentov tovarov okamžite. Ak by vybrali železničnú nákladnú dopravu, tak by im štát mohol dotovať časť dopravy, aby to bolo pre nich lacnejšie. „Máme pripravenú schému štátnej pomoci. Momentálne sa prerokováva s protimonopolným úradom a s EÚ. Ak všetko bude schválené a získame podporu rezortu financií i politikov, presvedčíme ich, že má zmysel investovať do tejto oblasti, tak táto schéma by už mohla nabehnúť na jeseň tohto roku,” dodal Jaroslav Kmeť.
Spoluprácou so zahraničnými partnermi chce rezort dopravy posilniť konkurencieschopnosť Slovenska aj s využitím jeho dobrej geografickej polohy a prístupu k hlavným železničným trasám medzi Európou, Čínou a Ruskom.
„V rámci iniciatívy „One belt one road“ začala Čína intenzívne presadzovať železničnú prepravu kontajnerov do Európy. Len za prvý štvrťrok 2020 bolo do EÚ prepravených 2 000 vlakov, z nich však smerovalo len 0,5 percenta cez Slovensko. Toto číslo chceme zvýšiť aj pomocou väčšej podpory pre existujúce terminály,” hovorí Jaroslav Kmeť. Ekonomické ťažkosti spoločnosti ZSSK CARGO vidí najmä v poklese výkonov v hutníckom priemysle, v pandemických opatreniach a v následkoch pandémie. „Reštrukturalizácia bola preto nevyhnutná,” zdôraznil štátny tajomník.