Sloboda a Solidarita (SaS) začína pochybovať o tom, či sľubované vyšetrenie tragickej udalosti pri Kurimanoch prebehne objektívne tak, aby boli príčiny férovo objasnené a vinníci potrestaní. Predseda strany Richard Sulík to tvrdí na základe “nehoráznych výrokov” premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Jána Počiatka (obaja Smer-SD).
“Ak sa objavia indície o pokusoch manipulovať a tým zmariť vyšetrenie, SaS bude konať,” uviedol Sulík vo svojom dnešnom vyhlásení. Predseda vlády sa podľa jeho slov typicky podlým spôsobom naváža do opozície v súvislosti s tragédiou pri stavbe diaľnice pri Kurimanoch.
Lacnejšie diaľnice nezavinia chyby v bezpečnosti práce!!!
“Jeho tvrdenie, že opozičné strany majú z udalosti radosť, je hlboko nekorektné, poburujúce a hlúpe,” dodal Sulík. Rovnako nekorektné a zavádzajúce sú podľa neho tvrdenia premiéra a ministra dopravy, že za zrútením konštrukcie sú príliš nízke ceny dosiahnuté vo verejných súťažiach. “Ak sa honba za ziskom spojí s nezodpovednosťou, nešťastie sa môže stať, aj keby zákazku vyhrala firma s najvyššou cenou,” doplnil
Odborníci: Na type podpornej skruže použitej na moste pri Kurimanoch nezáleží
Či sa pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použila výsuvná alebo pevná podporná skruž, je podľa dopravných analytikov v konečnom dôsledku jedno. Ak by niekde nenastala chyba, vydržať mali obidve podporné konštrukcie.
“Je jedno, aká skruž sa použila, keby niekde nenastala chyba, a zatiaľ nevieme kde, jedna aj druhá mala vydržať,” uviedol pre TASR Juraj Čermák z Inštitútu dopravnej politiky (IDP). Pri vyšších mostoch (ako je pri Kurimanoch) sa síce podľa jeho slov zvykne používať skôr výsuvná skruž, no všetko záleží na projektantovi stavby. Keď on určí a vypočíta, že takáto skruž vydrží, tak by to tak malo byť.
Rovnako aj analytik Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) Ondrej Matej tvrdí, že len samotný typ podpornej konštrukcie nemôže byť príčinou tohto nešťastia. “Akékoľvek komentovanie príčin pádu mosta predtým, než sa zistí pravý dôvod, je len na škodu,” priblížil pre TASR. Treba podľa neho nechať pracovať vyšetrovateľov, aby zistili skutočné príčiny tragédie. “Stalo sa to predmetom politiky, a to mi je ľúto,” dodal Matej.
Súčasný a bývalý minister dopravy sa totiž v posledných dňoch dohadujú o tom, aká podporná konštrukcia mala byť pri výstavbe mosta pri Kurimanoch použitá. Exminister Ján Figeľ (KDH) tvrdí, že podľa zmluvy sa mala použiť výsuvná skruž, ktorá sa montuje na piliere mosta a po nich sa vysúva. A nie pevná, ktorá sa opiera o zem a bola pri stavbe použitá. Minister Ján Počiatek (Smer-SD) mu však oponuje s tým, že na stavbe bola taká skruž, aká bola naprojektovaná.