Praha, 6. októbra 2017 (HSP/Sputnik/Foto AP-Petr David)
Voľby do českej Poslaneckej snemovne sa blížia a s nimi sa zvyšuje kadencia predvolebných prieskumov tipujúcich výsledky hlasovania. “Prieskumy sú pre mňa zaujímavé ako pre pozorovateľa, ale sám sa nimi pochopiteľne – ako väčšina občanov – neriadim,” hovorí v rozhovore pre Sputnik Zbyněk Fiala, bývalý šéfredaktor týždenníka Ekonom.
Akú váhu majú predvolebné prieskumy? Hnutie Áno Andreja Babiša sa stabilne drží na prvom mieste, nečaká však politický pelotón pred finišom zvrat? Ako vieme z minulosti, predpovede preferencií sa môžu mýliť. Dôvera v sociológov sa nevyplatila českým sociálnym demokratom, pohoreli na nej aj odporcovia brexitu a taktiež Donalda Trumpa.
Sputnik sa porozprával s bývalým šéfredaktorom týždenníka Ekonom Zbyňkom Fialom o zmysle predvolebných prieskumov.
Sociologické agentúry sa predháňajú v predpovediach preferencií, ktoré môžu dostať politické strany v blížiacich sa voľbách. Trebárs CVVM hnutiu ANO dáva 30%, Median 27%. Výsledok hlasovania môže byť ale úplne iný, ako ukázali voľby v roku 2010. Má cenu sa riadiť prieskumy?
Prieskumy sú dôležité, dokonca, aj keď sú seriózne. Je to však ako s cenou na burze, nie je zaujímavá momentálnou hodnotou, ale tým, kam smeruje. Stúpame, alebo klesáme? Otázka, ktorú si kládli bezradní v balóne z románu Julesa Verna, prebúdza politikov zo sna. Prečo je naša trajektórie takmer nehybná? Stabilizovali sme svoje postavenie, alebo sme stratili ťah na bránku? Čo u ľudí zabralo? Dostupné bývanie? Tak viac bytov na plagáty!
Ľudí to už berú ako zábavu, pohyby v tabuľke politickej ligy. Pomáha to ventilovať nespokojnosť. Pozrite, ako ti úbožiaci klesli! Možno ich to prebudí…
Na čo slúžia prieskumy s mizernou presnosťou? Môžu odradiť alebo prilákať voliča k urnám?
Možno, že sú tieto prieskumy naopak veľmi presné, samozrejme v rámci možností a použitej technológie. Konkurenčný boj však agentúry núti, aby každá sledovala niečo iné. Raz sú to preferencie, inokedy volebná predpoveď, ktorá počíta aj s mierou účasti. Začal sa vykazovať aj volebný potenciál, ktorý zahŕňa všetko, čo je pre daného voliča prijateľné, hoci sa ešte nerozhodol. To nemožno porovnávať ako čísla, ale môže to byť poučné, ako bolo uvedené, ako trend. Kam to mieri? Hýbe sa to?
Prieskumy sú drahé, to obmedzuje počty opýtaných i kvalitu anketárov. Keď sa pýtate po telefóne, odpovedia vám len tí, ktorí majú čas a vítajú každý kontakt. Keď sa pýtate na internete, ako YouGov, máte sto tisíce odpovedí, ale od dosť špecifickej skupiny.
Ani odpoveď na otázku, či to voliča pritiahne, nemôže byť jednoznačná. Známe sú negatívne modely:
Keď naši jasne vedú, nemá cenu chodiť k voľbám, vyhrajú aj bezo mňa. Keď sú naši bez šancí, nemá cenu chodiť k voľbám, rovnako prepadnú. Alebo – týchto panákov z plagátu nemôžem voliť. Preto nikam nejdem, nech to všetci vidia …
Osobne odporúčam pozitívny model – v každom prípade choďte voliť, pretože kto nehlasuje, fakticky hlasuje pre to, čo nechce. Ale nemusíte to tam bezhlavo hodiť, voľte ľudí, nie strany.
Keď sa zhodnete, trebárs na preferenciách od piateho miesta nadol, môžete vyhnať z parlamentu vedenie strany, ktoré vás sklamalo.
Dôverujete volebnom prieskumom?
Stojí za to ich sledovať, aj keď sú jasne platenou reklamou. V jednom z prieskumov nejakí zúfalci náhle vyskočia, aby predstierali voliteľnosť. To je predsa zrozumiteľné. Prieskumy sú pre mňa zaujímavé ako pre pozorovateľa, ale sám sa nimi pochopiteľne – ako väčšina občanov – neriadim. Mám svoje preferencie, očakávania a sklamania.
Ak by ste si mal napriek tomu tipnúť, ako podľa vášho názoru dopadnú voľby do Poslaneckej snemovne?
Aj tipy výsledkov sú formou politickej reklamy. Tiež to tak vnímam. ÁNO 30%, ČSSD a KSČM 12%, Piráti, ODS a SPD po 10%, Zelení 6%, vypadnú ľudovci a TOP.