Poprad 25. júna (TASR, HSP / Foto TASR) – Víkendový Aeromotovíkend na popradskom letisku sa niesol v retro štýle. Návštevníkov prilákala najmä replika prvého motorového lietadla na svete zo začiatku 20. storočia, slávneho stroja bratov Wrightovcov.
Letová výška tohto lietadla je však len 50 metrov, maximálnu výšku, ktorú dosiahlo, bola pred 12 rokmi asi 200 metrov. Táto lietajúca “hračka” je však náročnejšia záležitosť, než by sa zdalo na prvý pohľad. Technici ho musia pred leteckým dňom doviesť na miesto, zložiť a po ňom rozložiť a naskladať do automobilu. „Celý ten proces skladania nám trvá asi jeden a pol dňa,“ doplnil mechanik Majzner.
Lietadlo, ktoré nesie názov Wright Flyer, má viac ako 100 rokov, organizátori sa veľmi tešia, že sa ho podarilo do Popradu doviezť. Stalo sa súčasťou súčasťou predstavenia Lietajúceho cirkusu, pričom odvážny letec predstaví 100-percentnú repliku lietadla, ktoré sa nezmazateľne zapísalo do dejín vedy a techniky. Oproti pôvodnému lietadlu je modifikovaná iba sústava riadenia a motor. Je dlhé 10 metrov, rozpätie krídel má 11 metrov a cestovnú rýchlosť 60 kilometrov za hodinu. Repliku postavil letecký nadšenec a staviteľ replík Václav Vondrášek.
„Rozhodli sme sa, že tento rok urobíme retro aeromotovíkend, zavítali sme do krokov prvých aviatikov. To že sa nám podarilo dostať k nám lietadlo bratov Wrightovcov, je veľký úspech,“ konštatoval jeden z organizátorov podujatia Klouda. Organizátori sa zamerali na obdobie 1. a 2. svetovej vojny, počas ktorých sa vlastne letectvo vyvíjalo. „Obdobie 1. svetovej vojny predvedol simulovaným útokom, vzdušnými bojmi náš partner Lietajúci cirkus, 2. svetovú vojnu zase populárna slovenská skupina Retro Sky Team s výsadkom vojakov z malej letovej výšky, vzdušným bojom, ďalej messerschmitty, stíhačky, dvojplošník z 2. svetovej vojny a o vyvrcholenie sa postarala SR a stroje Letky Ministerstva vnútra,“ doplnil Klouda.
Okrem repliky lietadla bratov Wrightovcov sa mohli nadšenci vychutnať aj na lietadlo, na ktorom sa učil lietať sám generál Milan Rastislav Štefánik. „Ide o lietadlo Blériot, na ktorom Štefánik vo Francúzsku absolvoval výcvik. Je to skvost a jeho zaujímavosťou sú chýbajúce klapky, celé krídlo je totiž elasticky riadené pomocou tiahla a lán,“ priblížil Klouda.