Bratislava 27. júna (TASR) – Avizovaný vstup českého miliardára slovenského pôvodu Andreja Babiša do českej politiky môže znížiť dôveryhodnosť médií spoločnosti MAFRA, ktorú kúpil 26. júna. Pre TASR to povedal mediálny expert Peter Malec.
MAFRA vlastní denník MF DNES, Lidové noviny, METRO, server iDNES.cz, televíziu Óčko či rádiá Expres a Classic. Skupina má v súčasnosti 1100 zamestnancov.
"Pán Babiš v Českej republike jasne deklaroval svoje politické ambície. Zároveň kúpil veľkú mediálnu skupinu. To je pomerne neobvyklý jav, znižuje to transparentnosť a dôveryhodnosť médií," povedal Malec.
Úspešný podnikateľ Babiš, narodený v Bratislave, je šéfom pôdohospodárskej, potravinárskej a chemickej holdingovej spoločnosti Agrofert. Zároveň je aj lídrom politického zoskupenia ANO 2011, ktoré sa chystá uchádzať o priazeň voličov v blížiacich sa českých parlamentných voľbách.
"Pavol Rusko to urobil naopak, najprv sa presadil v médiách a až potom išiel do politiky, založil Alianciu nového občana (ANO). Ale tiež to neprinieslo dobrý efekt," poznamenal Malec.
Babiš nedávno kúpil na Slovensku spoločnosť Ecopress, ktorá vydáva Hospodárske noviny. Do chodu redakcie nijako nezasahuje, koncentruje sa na ekonomické aspekty práce vydavateľstva. Tento fakt akceptuje aj komentátor denníka Sme Peter Schutz. Zároveň ale upozorňuje, že na Slovensku sa tento podnikateľ nesnaží presadiť v politike.
"Podľa mňa si novinári z redakcií médií spoločnosti MAFRA ešte počkajú na rozhodnutie Protimonopolného úradu, či transakciu schváli. Ak áno, očakávam odchod veľkého množstva novinárov, najmä komentátorov a investigatívcov a to aj v prípade, že sa obavy z politického ovplyvňovania práce redakcií nepotvrdia," upozornil Schutz.
Agrofert 26. júna uzatvoril obchod s vlastníkom skupiny MAFRA, nemeckou skupinou Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft mbH (RBVG). Transakciu musia ešte schváliť protimonopolné úrady v Brne a vo Viedni.
"Aj keď naši akcionári vidia na českom mediálnom trhu veľký potenciál, zo strategických dôvodov sme sa rozhodli pre predaj," povedal predseda predstavenstva mediálnej skupiny MAFRA, a. s., Johannes Werle. "Tento krok umožní Rheinische Post po nedávnom prevzatí skupiny Saarbrücker Zeitungsgruppe naplno sa sústrediť na ostatné trhy," dodal.
"Skupinu MAFRA považujem za veľmi silného hráča na českom mediálnom trhu, najmä v oblasti serióznej žurnalistiky. Jej akvizícia bude mať pre našu mediálnu divíziu celý rad synergií a umožní nám hľadať ďalšie úspory v nákladoch," povedal generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Agrofert Holdingu Babiš. "Aktivity oboch skupín si vzájomne nekonkurujú, naopak, sú veľmi komplementárne. Preto je akvizícia mediálnej skupiny MAFRA veľmi dôležitým krokom v našej stratégii vybudovať významnú mediálnu skupinu, ktorá bude mať silné postavenie na trhoch Českej republiky a Slovenska," dodal.
Agrofert je českou jednotkou v potravinárstve a dvojkou v chemickom priemysle, od minulého roka ale buduje a výrazne posilňuje svoj vplyv na mediálnom poli. Tento rok v apríli kúpil Babiš vydavateľstvo Ecopress, ktoré okrem iného vydáva slovenské Hospodárske noviny.