V programe, ktorý je zastrešovaný českou vládou, sú skupinové prechádzky, športové súťaže, zoznámenie s kolegami bikermi, pre ktorých, podľa informácií, „motocykel nie je jednoducho len dopravný prostriedok, ale symbol slobody”. Populárny ruský motorkársky klub Noční vlci na akciu, prekvapivo, nebol pozvaný.
„A my sme pozvanie ani neočekavali,” povedal Sputniku organizátor výjazdov Nočných vlkov Andrej Bobrovskij.
Bobrovskij: Veď ide o čisto marketingovú, reklamnú akciu. My máme inú misiu. My robíme spomienkové stretnutia, ktorých cieľom je podpora pamiatky hrdinov, ktorí oslobodzovali Európu od Hitlerovho fašizmu, alebo sa zúčastníme akcií ukážok slovanskej jednoty. Členovia nášho klubu sa teraz zúčastnia výjazdu s názvom Slovanský svet a 6. júla prídu z Macedónska a Bulharska do Srbska. Čo sa týka Harleye, tak to je dobrý motocykel s vlastným charakterom. Na ňom, mimochodom jazdí náš priateľ z českého parlamentu Jaroslav Foldyna. Ten asi bude na festivale v Prahe. Škoda, že sa opäť neuvidíme…
Motocykel je drahé hobby a kvôli obchodnej vojne medzi USA a Európou sa môže stať ešte drahším. Potom, čo Európska komisia zaviedla odvetné clá (odpoveď na Trumpove) na americké importy, a to i na motocykle, výrobca Harley-Davidson sa rozhodol premiestniť časť výroby do Európy, aby dokázal udržať cenu a pozície na trhu. Ako sa k tomu všetkému stavajú bikeri?
Európa ešte pocíti škrtiace objatie svojho zaoceánskeho partnera, tým budú, mimochodom zasiahnutí hlavne prostí ľudia. Hovorí sa, že kvôli clu môže Harley-Davidson zdražieť o 2-3 tisíc dolárov. Už tak nie je lacný. Cena tejto ikony motocyklov se pohybuje medzi 25-30 tisíc dolármi. Je jasné, že výrobca se bije o trh. Chce obstať v konkurencii s japonskými spoločnosťami, zostať cenovo príťažlivý, takže prenáša výrobu z USA. Paradox je to, že Trump sľúbil voličom presne opačné — že výroby amerických spoločností sa budú vracať do vlasti.
Odvrátia sa zákazníci od drahších Harley-Davidsonov?
Ten, kdo tomu motocyklu venoval srdce, ho nikdy nevymení, povedzme, za „Japoncov”, či už cena porastie, ako chce. Aj tak ale pre Rusko nie je Harley najlepšia varianta. Nie je na ruských cestách tak spoľahlivý, zle znáša zmeny klímy v rôznych častiach našej obrovskej krajiny a kvôli tomu dochádza k závadám. Často ho porovnávajú s naším Uralom, bez ohľadu na to, že americká motorka ho svojou kvalitou zatiaľ prevyšuje. Ja osobne ale verím, že sa časom parametre vyrovnajú, keďže koncepcia výroby je veľmi podobná. Na rozdiel od japonských značiek, kde sa stále častejšie využívajú plasty a kompozitné materiály, Harlety-Davidson i náš Ural sú oceľové kone.