Praha 11. mája 2016 (HSP/Foto:wikipedia)
V plzenskej firme Brush SEM sa skonštruoval ťažký 120-tonový turbogenerátor. Pri jeho výrobe bolo treba vyriešiť aj otázku, ako sa premiestni k adresátovi až do austrálskeho Perthu. A vymyslel sa plán, ktorý sa v týchto dňoch realizuje
V utorok 10. mája niečo po 22.00 hod. sa začalo s jeho prepravou na medzinárodné letisko do Prahy. Cesta trvala zhruba päť hodín. V stredu sa má turbogenerátor dvomi žeriavmi naložiť do lietadla, ktorým bude skutočne špeciálny stroj – Antonov An-225 Mrija so svojou rekordnou dĺžkou 84 metrov a rozpätím krídel 88,4 metrov.
Vo štvrtok v skorých ranných hodinách Antonov s ťažkým nákladom vzlietne smerujúc do ďalekého Perthu. Na ceste bude trikrát doplňovať palivo v Turkménsku, v Indii a v Indonézii.
Ako píše aktualne.cz, turbogenerátor neprepravuje loď, ale lietadlo, pretože tamojšia rafinéria ako prijímateľ ťažkého nákladu chce ho mať u seba už do šiestich dní. Pre ČTK prezradil Martin Bacílek z prepravnej firmy DB Schenker, ktorá má skúsenosti v prenose aj rozmernejších strojov, ako napríklad lode či turbíny. Turbogenerátor má dĺžku “len” 8,8 metrov, šírku viac ako 3,5 metrov a výšku takmer 3,2 metrov.
Je samozrejmé, že pražské letisko prilákalo na túto nezvyčajnú akciu mnoho zvedavcov.