Nedotknuteľný Zumwalt. Prečo pre supertorpédoborec nie je miesto vo flotile USA

Nedotknuteľný Zumwalt. Prečo pre supertorpédoborec nie je miesto vo flotile USA

Washington 15. decembra 2017 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Robert F. Bukaty)

 

Supermoderný americký torpédoborec Zumwalt je prenasledovaný svojim “rodinným prekliatím”. Experti nestihli ani dokončiť rokovania o závade z minulého roka na prvej lodi série DDG-1000 v Panamskom prielive a tento týždeň nasledovala ďalšia závada – mladší brat DDG-1001 Michael Monsoor čiastočne prišiel o svoju bojaschopnosť.

Ilustračné foto: Na snímke prvý raketový “neviditeľný” torpédoborec triedy Zumwalt

Ako informoval vojenský portál USNI.org, k závade došlo počas prebiehajúcich skúšok vo výrobnom závode. Lodi zlyhali filtre, ktoré chránia citlivé elektrické prístroje pred výkyvmi v sieti. Loď nakoniec prišla o veľkú časť svojich vysoko technologických systémov.

Reklama

Americkým vojakom teraz pribudla ďalšia bolesť hlavy: lode, ktoré prekonávajú svojou cenou všetko okrem lietadlových lodí, nie sú schopné prekonať rad “detských chorôb”. O tom, prečo najnovšie torpédoborce do dnešných dní štrajkujú, v materiáli Sputnika.

 

Reklama

Príliš pokročilá loď

Torpédoborce s riadenými raketami Zumwalt sa majú stať univerzálnymi bojovými loďami so zameraním na boj s pobrežnými a pozemnými cieľmi. Zumwalty mali poskytovať palebnú podporu pre námorný výsadoka, ďalej mali útočiť vysoko presnými zbraňami na vojská a infraštruktúru a tiež na hladinové plavidlá protivníka. Program pre stavbu perspektívnych torpédoborcov štartoval v roku 2007, na stavbu prvých dvoch Zumwaltov kongres vyčlenil 2,6 miliardy dolárov. Celkovo americké námorníctvo plánovalo postaviť 32 lodí tohto typu a vojsť sa do rozpočtu 40 miliárd dolárov.

Avšak cena lodí tohto projektu, ktoré sa americkí inžinieri snažia vyhnať tak vysoko, aby zodpovedali požiadavkám vojakov, začala rásť astronomickým tempom. Najprv bola objednávka znížená na 24 kusov lodí, neskôr dokonca na sedem. Nakoniec sa flotila v roku 2008 rozhodla uspokojiť iba s tromi loďami. Podľa posledných informácií každá z týchto lodí stála štátnu kasu 4,4 miliardy dolárov a to nepočítame cenu na obsluhu lodí po dobu jej operačnej prevádzky (s týmito nákladmi môže cena dosiahnuť 7 miliárd dolárov za kus).

Prvá loď Zumwalt vstúpila do služby amerického námorníctva 16. októbra roku 2016. Už o mesiac neskôr – 21. novembra – DDG-1000 zhasla v Panamskom prieplave na ceste do prístavu San-Diego. Morská voda prenikla do dvoch zo štyroch ložísk, ktoré sa nachádzajú v indukčných palubných motoroch. Obe nemohli ďalej pracovať a Zumwalt narazil do stien kanála. Supertorpédoborec sa musel hanebne vracať do prístavu za pomoci vlečnej lode. Nielen to, v San-Diegu objavili netesnosti v systéme chladenia oleja, ale nepodarilo sa zistiť príčinu. Ako ukázali posledné udalosti, vážne problémy s motormi má aj druhá loď.

“Je potrebné si priznať, že Američania bojové lode stavať vedia,” povedal pre RIA Novosti vojenský expert Alexej Leonkov. “A Zumwalt je podľa všetkých svojich charakteristík veľmi zaujímavá loď, originálny projekt. Hlavne jeho neobyčajný generátor, ktorý je rovnaký ako ten, ktorý sa používa na strategických ponorkách triedy Ohio. Rozdiel je len v tom, že na Zumwalte je miesto atómového reaktora dieselový motor. Ten je spojený s elektrickými motormi, ktoré sa využívajú pri pomalej a stredne rýchlej plavbe. Tento prístup teoreticky znamená úsporu paliva, keď loď pláva v cestovnom režime na jednej elektrine. Prakticky to ale znížilo spoľahlivosť motora a pohonný systém to prudko zdražilo. Odtiaľto vychádzajú aj tie poškodenia. ”

Reklama

Leonkov pripomenul starý vtip: “Američania vždy nachádzajú správne riešenie, ale až vtedy, keď vyskúšajú všetky zlé.” Expert pripomenul, že to isté sa týkalo počiatočných fáz pušky M-16 a stíhacieho lietadla F-16, ktoré ale následne doviedli prakticky k dokonalosti. Niet pochýb o tom, že časom vyladia aj Zumwalt. Len nie je zatiaľ jasné, akú časť úloh vo vojenskom námorníctve budú tieto tri lode vykonávať.
Čierna diera pre rozpočet

Útočné možnosti Zumwalt sú dostatočné, nie sú ale absolútne. Jeho hlavnou zbraňou je 80 rakiet, ktoré sú umiestnené v šachtách vertikálneho štartu. Novinkou sa mali stať delostrelecké zbrane. Na začiatku bolo plánované umiestniť na ne dve elektromagnetické delá. Projekt však stroskotal, pretože tieto zbrane “žrali” všetky energetické kapacity lode. Loď sa “odpájala od siete” po každom výstrele.

Neskôr bolo rozhodnuté inštalovať dve 155 milimetrové delá netradičného systému AGS s aktívne-reaktívnym pohonom a dostrelom až 148 kilometrov. Používaná munícia LRLAP je podľa vyjadrenia vývojárov z Lockheed Martin natoľko presná, že je schopná “zasiahnuť ciele v kaňonoch pobrežných miest s minimálnymi škodami pre okolie”. To by všetko znelo skvele, keby jeden kus munície nestál 800 tisíc dolárov. Pre porovnanie, vyskúšaná riadená strela Tomahawk, ktorá doletí 2,5 tisíce kilometrov, stojí len o trochu viac – asi milión. Velenie amerického námorníctva hľadá od roku 2016 náhradu za tieto “zlaté” náboje pre svoje prakticky všemocné delo. Zatiaľ ale bezúspešne.

“Takže Zumwaltom zostáva len 80 Tomahawk na jednu loď,” hovorí Leonkov. “… Áno, Zumwalt bol vyrobený podľa technológie neviditeľnosti. Ale akýkoľvek odborník na radary vám povie, že všetky tieto hrátky s neviditeľnosť sú len hrátky. Je možné len čiastočne znížiť viditeľnosť a len v určitom rozmedzí. Takže nie je ľahšie postaviť za rovnakú sumu dve jadrové ponorky triedy Ohio, z ktorých každá dokáže v nestrategickej variante pojať 154 Tomahawkov? Taký podvodný krížnik je určite oveľa menej nápadný ako Zumwalt a pokiaľ ide o útočnú moc, je dvakrát efektívnejší.”

Podľa expertovho názoru sa Zumwalt nebude vyrábať sériovo a zostane drahou hračkou. Leonkov zdôraznil, že táto skutočnosť, že aspoň tri tieto lode boli “odliate v kove”, je priamym následkom tlaku lobistov vo vládnucich amerických kruhoch. Americký priemysel vie stavať lacnejšie a efektívnejšie lode.

Reklama

Andrej Koc

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

16:43

Rumunská prokuratúra v piatok podala novú obžalobu proti bývalému prezidentovi Ionovi Iliescovi zo zločinov proti ľudskosti pri smrtiacom zásahu proti demonštrantom v roku 1990. Ide o najnovšie z viacerých konaní voči nemu.

16:42

Ministri obrany Číny a Iránu sa dohodli na užšej vojenskej spolupráci počas zasadnutia Šanghajskej organizácie pre spoluprácu (ŠOS), ktoré sa koná v Kazachstane.

16:41

Propalestínski študenti v piatok zablokovali vchody do renomovanej parížskej univerzity Sciences Po na protest proti jej postoju voči vojne v Pásme Gazy.

16:40

Polícia upozorňuje na víkendové obmedzenie v doprave na diaľnici D2 v smere do Bratislavy. Informuje o tom na sociálnej sieti.

16:24

V letnej sezóne pomôžu bratislavskému letisku M. R. Štefánika stovky brigádnikov. Podľa generálneho riaditeľa Dušana Novotu je nahlásený dostatok brigádnikov, avšak počas hektických dní ich budú potrebovať viac. Informoval o tom v piatok na tlačovej konferencii za účasti ministra dopravy Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD).

letisko M. R. Štefánika
Na snímke zľava minister dopravy a výstavby SR Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SD) a generálny riaditeľ Letiska M. R. Štefánika Dušan Novota
16:23

Guvernér talianskej centrálnej banky Fabio Panetta vyzval na “včasné, zároveň však iba mierne” znižovanie úrokových sadzieb Európskou centrálnou bankou (ECB). Takýto postup umožní ECB reagovať na zmeny vo vývoji na trhu a zmierniť riziko dlhodobej ekonomickej stagnácie v eurozóne.

16:22

Spojené štáty stiahnu časť svojich vojakov z Čadu, informoval vo štvrtok Pentagón. TASR

16:22

Na začínajúcu sa letnú dovolenkovú sezónu je s odletom z Košíc naplánovaných vyše 900 charterových letov do 17 destinácií v 11 krajinách. Prvý charterový let tejto dovolenkovej sezóny vypravili v piatok skoro ráno, smeroval do egyptskej Hurghady.

16:21

Turecký súd v piatok odsúdil na niekoľko doživotných trestov ženu za účasť na bombovom útoku z roku 2022, ktorý usmrtil šesť ľudí v centre Istanbulu.

16:19

V ukrajinskom hlavnom meste Kyjev v piatok prebieha evakuácia dvoch nemocníc pre obavy z ruských útokov. Oznámili to tamojšie úrady.

16:18

Brita vo veku 20 rokov obvinili z organizovania podpaľačského útoku proti cieľu spojenému s Ukrajinou v Londýne, a to v prospech ruského štátu, oznámila v piatok britská prokuratúra.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke meotar a ďalšie učebné pomôcky v Múzeu školstva a pedagogiky, ktoré otvorili po niekoľkých rokoch od rekonštrukcie nových priestorov, sťahovania a budovania múzejného zázemia v bratislavskej mestskej časti Devínska Nová Ves

Autor: TASR - Dano Veselský

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Dušan Hirjak

Marek Brna

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali